כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

התנהגויות מסוכנות בקרב בני נוער במשגב

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 09.11.15 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.ביקשתי מאדם גורן, מנהל מחלקת הנוער במרכז הקהילתי, לתאר את הקורה בתחום הזה בקרב בני הנוער במשגב, את הסיבות לכך וגם הצעות להתמודדות עם התנהגויות אלה.
להלן דבריו של אדם גורן:
בני הנוער במשגב זוכים (ובצדק) לתשבחות מקיר לקיר. "נוער איכותי, מצטיין, יוצר ומתנדב". הסופרלטיבים הללו אינם חוטאים כמובן למציאות, אך ברור שלא די בהם כדי לתאר את מארג החיים של קהילת הנוער במשגב. הוויית ההתבגרות של נערות ונערים בתרבות הישראלית (והמערבית) הִנה דינאמית ומורכבת מרצף של חוויות והתנסויות השזורות זו בזו – חלקן מוגדרות בקצה ה"מואר" של הסקאלה וחלקן עונות להגדרה 'התנהגות מסוכנת'
בטור זה אבקש לעמוד על התנאים שבתוכם צומחות תופעות של התנהגויות מסוכנות בקרב בני הנוער במשגב. בחלק השני, אשר יתפרסם בגיליון הבא, אנסה להציע מספר נקודות למחשבה בבואנו להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המתוארים.
במהלך 8 שנות עבודתי במחלקת הנוער במשגב נתקלתי באין ספור מקרים של התנהגויות מסוכנות. תופעות של שתייה עד אובדן הכרה, שימוש בסמים, פגיעות מיניות קשות, אלימות חברתית (זובור, חרמות, השפלות וכיו"ב) כאשר בשנים האחרונות הולך ומתחזק המִמד של אלימות ופוגעניות ברשת.
חשוב להדגיש – תופעות אלה אינן ייחודיות למשגב! מחקרים רבים מצביעים על התנהגויות דומות בקרב מתבגרים בקהילות שונות ומגוונות ברחבי העולם המערבי. אך כיוון שעניינינו בבני הנוער שלנו כאן במשגב, עלינו לצאת מנקודת הנחה כי בדומה לחבריהם במדינה ובעולם, גם הם חשופים במידה רבה להתנהגויות מסוכנות על כל הרצף המוכר.
לסיום ההקדמה אבקש לחדד את ההבנה כי ברוב המכריע של התופעות המסוכנות שעימן אנו מתמודדים מעורבים בני נוער נורמטיביים לחלוטין, הילדים שלנו – מקור גאוותנו ודאגתנו.
החלק הראשון של טור זה עוסק במאפיינים ובגורמים להתנהגות מסוכנת בקרב קהילת בני הנוער במשגב. 
 
מאפייני הגיל
גיל ההתבגרות מאופיין בתהליכי שינוי והתפתחות פיסיולוגיים, קוגניטיביים ורגשיים. המתבגרים חווים תהליך דינאמי ועוצמתי, תהליך שבמהלכו הם מחפשים אחר הזהות העצמית שלהם. זאת,  תוך בחינה מתמדת של יחסיהם עם קבוצת השווים ועם עולם המבוגרים. ביטוי מרכזי לתהליכים הללו ניתן לזהות באמצעות ניסיונם של המתבגרים לממש את עצמאותם במרחבים שונים ובאופנים מגוונים. "מרד הנעורים" לובש צורות רבות ומשתנה בהתאם למרכיבים החברתיים והתרבותיים בעולמם של המתבגרים. 
הורים ומחנכים המלווים את הנער בשלבים השונים של התבגרותו מעידים על חוויה מורכבת ולעיתים אף קשה. לצד הנאות רבות מתהליך הצמיחה וההתפתחות של המתבגר, מלווה פרק זה בחיים בסדרה של עימותים, התנגחויות והתפרצויות רגשיות. כחלק מתהליך עיצוב הזהות מחפשים בני הנוער אחר תחושת שייכות ומשמעות בתוך המעגלים החברתיים המקיפים אותם. פעמים רבות הדרך למימוש תחושה זו מתבטאת בפריצת גבולות ובערעור על סמכותם ועל עמדתם של המבוגרים המשמעותיים בחיי המתבגרים ובראשם, כמובן, ההורים.
על אף שמדובר בשלב מוכר והכרחי בתהליך ההתבגרות של בני הנוער, במקרים רבים מתקשה עולם המבוגרים להתמודד עם ההיבטים המאתגרים של התהליך.
 
תרבות הנוער במשגב – מאפיינים ייחודיים
אנסה להאיר מספר תופעות אופייניות לקהילת משגב, ובהמשך – לבחון את האופן שבו אנו, "עולם המבוגרים במשגב" (הורים ומחנכים) מתמודדים עם אתגרי הגיל על צורותיהם השונות.
במבט ראשון, החיים ביישוב קהילתי מספקים קרקע יציבה לתהליכי התבגרות בריאים ומפוקחים עבור בני הנוער ועבור הוריהם. התדמית הרווחת מציגה קהילה קטנה ואיכותית, קהילה שבה בחרו חבריה במרחב חיים משותף. כולם מכירים זה את זה מהגן, מהמכולת, מערבי התרבות היישוביים או מטיול הבוקר עם הכלב.
בכניסה ליישוב שער צהוב אשר סר למרותם של מורשים בלבד ומסביב גדר המפרידה בינו לבין איומי העולם שבחוץ.
על פניו נדמה כי תנאי הפתיחה הללו מזמנים חוויית התבגרות רגועה ובטוחה. אלא שהפסטורליה הגלילית מביאה עִמה שורה של אתגרים ייחודיים. בשיחות רבות שאנו מקיימים עם בני נוער במשגב עולה כי המרחק ממרכזי בילוי אטרקטיביים בשילוב קשיי ההתניידות המוכרים, מייצרים לא פעם תחושה של "תקיעות" המובילה לתסכול ולשעמום. אם בעיר ניתן לעבור בקלות יחסית מבילוי ביתי לבית קפה ולמרכז קניות הומה אדם והתרחשות, הרי שבמשגב יש צורך בתכנון מראש ובד"כ גם בתיאום ובאישור מההורים. "אנחנו כלואים ביישוב, אין לאן לצאת ואין איפה לשבת עם חברים מישובים אחרים" (מתוך שיחה עם חברי מועצת הנוער). בתנאים הללו התלות בהורים גוברת והצורך בספונטניות – המהווה מרכיב מרכזי בחוויית העצמאות של בני הנוער – נפגם קשות.
רבים מהנערות והנערים שאיתם אנו משוחחים מעידים כי "תרבות השעמום" מהווה קרקע פורייה להתנהגויות מסוכנות, כאשר מרביתן מתפתחות במרחבים שבהם המבוגרים אינם נוכחים כמעט כלל. מסיבות יער, בתים ריקים, זולות, רשתות חברתית – כל אלה מהווים זירות זמינות למפגש עבור בני הנוער, מפגש המתאפיין בפוטנציאל ריגוש גבוה. היעדר אלטרנטיבה ראויה למפגש ולבילוי הופך את הזירות הללו לפופולאריות במידה רבה עבור המתבגרים במשגב.
הצד השני של אותה המשוואה נוגע לתודעת העומס של בני הנוער במשגב. ילדינו גדלים ומתחנכים בתוך תרבות הישגית המאפיינת את הקהילה במשגב. תרבות זו מקבלת ביטויים רבים בבית ההורים ובמערכות חינוך ופנאי איכותיות. אנו מציבים דרישה מתמדת למצוינות – החל מהגילאים צעירים ועד סיום שלב ההתחנכות במסגרות השונות. לדרישה זו שותפים למעשה מרבית הגורמים המקיפים את בני הנוער: הורים, בתי"ס, נבחרות, להקות, תנועות נוער. כל גורם דורש מהמתבגרים, בדרכו הייחודית, להביא את המיטב שבהם ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם. גאוותנו יוצאת, בצדק, על הישגים אקדמיים, ספורטיביים ואמנותיים ועל בחירות ערכיות של בני הנוער – בחירות המתבטאות, בין היתר, ביציאה המונית לקורסי הדרכה בתנועות הנוער, לשנת שירות ולגיוס משמעותי.
כמובן שבבסיס המערכת התרבותית המקיפה את בני הנוער במשגב עומדות כוונות טובות. ב"מבחן התוצאה" המתבטא בדרך כלל במדדים מערביים ברורים, אנחנו מקבלים ציון גבוה וזכאים בצדק ליהנות מן הטפיחה העצמית על השכם.
אלא שההסללה החיובית הזו גובה מחירים לא פשוטים מבני הנוער במשגב. למחירים אלה ראוי להתייחס בכובד ראש. אנו פוגשים לא פעם נערות ונערים אשר משוועים להפוגה קלה מהמרוץ האינטנסיבי שבו הם נמצאים. לפנאי בלו"ז ובעיקר בנפש. בני נוער אשר זקוקים למרחב שבו מתאפשר מפגש בלתי תכליתי עם חבריהם ועם דמויות מבוגרים משמעותיות. למרחב שבו ניתן להתנסות, לטעות ולתהות. למרחב שבו מותר לעצור ולשאול שאלות. מותר להתבגר. בנחת.
נערות ונערים במשגב מתארים צורך להתנתק, להתאוורר וכהגדרתם "להתנפץ בזולה או במסיבה עמוסת אלכוהול עם החבר'ה בלי שאף אחד ישב לי על הראש" (מתוך ראיון שקיימנו עם נער בשכבה י"א).
פעמים רבות, בעיקר בסופי שבוע ובחופשות, הצורך בהפוגה מתפרץ אצל בני נוער "קרייריסטים" בפריקת כל עול ובשבירת המוסכמות, בדגש על שבירת הדמות שהם לובשים – התפקיד חברתי שהם סוחבים במהלך השגרה התובענית (תלמידה למופת, ספורטאי מצטיין, רקדנית מוכשרת, מד"צ משקיען).
 
סיכום ביניים
הצגתי בקצרה 3 גורמים המרכיבים את הוויית הנוער במשגב. לאורם של גורמים אלה צומחות ומתפתחות תופעות של התנהגות מסוכנת. גורם רביעי שככל הנראה גם המשמעותי מכולם הנו מקומו ותפקידו של עולם המבוגרים בהתמודדות עם אתגרי הגיל ועם מאפייני המרחב והתרבות במשגב.
ככל שאנו מעמיקים בניתוח הגורמים והסיבות להתנהגויות המסוכנות בקרב בני הנוער במשגב, אנו מבינים כי בקרב אחוז גבוה מאוכלוסיות המבוגרים שולטת "אשליית המוגנות". ההנחה כי בנינו ובנותינו האיכותיים מסוגרים בתוך יישוב קהילתי קטן ומוגדר, מאפשרת לרבים מאיתנו לישון בשקט בזמן שבני הנוער מחפשים אחר הריגוש הבא - הסיכון,ואחר פריצת הגבול שעדיין לא נפרץ.
בחלקו השני של הטור אשר יתפרסם בגיליון הבא אנסה להציע מספר גישות חינוכיות וקהילתיות להתמודדות עם המציאות המתוארת, בדגש על מקומם של ההורים ועל ההזדמנויות הרבות הטמונות בכוחה של הקהילה.
 
אולי יעניין אותך גם
מי לה סי תחרות לכלי נגינה מס' 4
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הסמנ"כל לבינוי ולפיתוח תמיר בן משה ומנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ערכו היום ביקור במערכת החינוך במשגב כאורחי המועצה
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
ארוחה חמה במסגרת תכנית ההזנה המשותפת למשרד ולרשויות
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
פותחים את השנה בתוכנית "עמיתי דילר" של "שותפות ביחד כרמיאל – משגב - פיטסבורג"
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
'יום המורה' תשע'ט להוקרת רבבות עובדי ההוראה
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
צפון : מעצימים את ערך המצוינות והחשיבה ההמצאתית בפריפריה הגיאו –חברתית
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
תלמידים מכרמיאל ומשגב השתתפו בתחרות יצירה המרכז ללימודי השואה בפיטסבורג
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.
גיא בר חיים בת ה-18 ילידת העיר מככבת בימים אלה בפרוייקט שיצא נגד האלימות ברשת
עבר עוד חופש גדול, תקופה קצרה של לימודים ומיד חופשת חגים ארוכה, תקופה המזמנת הרבה זמן פנוי לבני הנוער. זמן פנוי זה מאפשר, בין היתר, גם זמן להתנהגויות מסוכנות.