18 נובמבר 2018,יום ראשון

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

בריאות

במשגב והסביבה

תזונה בריאה בימים קרים וקצרים

Share

תזונה בריאה בימים קרים וקצרים

ורד לוין
הכותבת היא דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית – מרכז בריאות משגב 
החורף נמצא כעת בעיצומו והשנה, לפחות בחודש האחרון, יש לנו כאן במשגב ״חורף אמיתי״ . הימים קצרים והלילות ארוכים.
למה יש נטייה לאכול לעיתים גם כשלא באמת  רעבים, כדי לשמור על ערנות בשעות הערב המאוחרות? ואיך זה שכמעט בכל שנה, לקראת האביב, רובנו מרגישים שהתווספו לנו כמה ק"ג?
הקשר  בין אור לבין חושך, מזג אוויר ותיאבון ידוע בספרות המדעית כבר שנים רבות. למען האמת, היה זה הרמב״ם  שהיה בין הראשונים שהגדירו את ההבדלים בין הרגלי האכילה הרצויים בימים חמים לעומת ימים קרים: ״בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו. ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית״.
מאז נוספו עוד תובנות והמלצות בהקשר זה והריהן מוגשות לכם כתפריט חורפי טעים ובריא.
 
מנה ראשונה: אוכל מחמם
מעבר לטמפרטורה של האוכל, גם להרכב המזון יש נטייה להשפיע על תחושת חום או קור בגוף. המזונות החמים כמו מרק, דייסה ותבשילים חמים תמיד עושים את העבודה וכדאי רק לוודא שהם אינם עשירים מדי בשומן ובקלוריות. לצדם קיימים מזונות שמטבעם מחממים את גופנו, גם אם אינם נאכלים בטמפרטורה גבוהה. ביניהם ידועים תבלינים כמו קינמון, ג׳ינג׳ר, פלפל  וכורכום. דגנים כמו שיבולת שועל, אורז מלא וקמח שיפון עשירים בסיבים – שהם מטבעם בעלי נטייה לחמם את גופנו, וכן, כמובן, הקטניות (לא סתם קוראים לחמין בשם זה ...).
 
מנה עיקרית:  מזונות נוגדי חמצון
חומרים נוגדי חמצון מסייעים לפעילות תקינה של מערכת החיסון. מערכת זו נוטה להיות מאותגרת, בעיקר בחורף. מעניין לראות שדווקא פירות החורף עשירים בחומרים אלה מה שגם מסביר את ההיגיון החשוב של אכילת פירות וירקות בעונתם, כי אז הם הכי עשירים בוויטמינים האופייניים להם: ויטמין C – מצוי בפירות הדר, בפלפל, בקיווי ובפירות טרופיים. ויטמין E - מצוי בשמנים צמחיים, באבוקדו  ובדגנים כמו שיפון, שעורה, חיטה ותירס, באגוזים, בשקדים ובקטניות. ויטמין A – מצוי בפלפל, בבטטה, בגזר, בדלעת ובפירות וירקות כתומים נוספים.
 
ולקינוח: שתייה מרובה
בחורף תחושת הצמא מודחקת לעיתים ביחס לקיץ – בקיץ יש נטייה לצנן את הגוף במים קרים. כששותים מעט מדי (פחות מ-10 כוסות מים ליום) עלולים לחוש צורך באכילה מוגברת, במיוחד בשעות הערב הקרות. עקב תחושת המחסור בנוזלים מתחשק לנו פשוט משהו בפה, דבר מה שלא תמיד מתורגם בתודעה לתחושת צמא, ואז אוכלים, לעיתים, יותר מהרצוי.
קיימים שני פתרונות חורפיים  אולטימטיביים בהקשר זה: 1. מרקים. רצוי שהם יהיו בעיקר על בסיס ירקות עם מינימום פחמימות כמו תפוחי אדמה, תירס וקטניות. פריטים אלה אומנם מאד מחממים את הגוף אך הם גם עשירים בקלוריות ובפחמימות. ואם בחרנו לשלב אותן במרק, רצוי שנוותר על מנת פחמימות כמו לחם, אורז או פסטה באותה ארוחה.
2. תה חם ובמיוחד תה צמחים על בסיס עלי לואיזה, פרחי קמומיל  וחליטות של מקלות קינמון. סוגי תה אלה ידועים כבעלי אפקט מחמם במערכת העיכול ובמערכות נוספות בגוף. 
כמובן שלצד כל אלה, פעילות גופנית סדירה חשובה תמיד לחימום הגוף ולשמירה על משקל בריא.
אז לקראת סוף חג החנוכה ולכבוד השנה האזרחית החדשה מומלץ לעשות ספירת מלאי גם של הרגלי האכילה והפעילות הגופנית, ולבחור להשאיר איתנו בעיקר את  סוגי המזון הבריאים והאיכותיים.
 
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness