13 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

qtgvryvt
NG-Bar&Kitchen-2-Big_0_1
qtgvryvt
NG-Bar&Kitchen-2-Big_0_1

איך לעבור את צום יום כיפור בשלום

Share

איך לעבור את צום יום כיפור בשלום

מאת: מרכז רפואי זיו
שירה נחושתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו ממליצה להתחיל להתכונן לצום יום וחצי לפני תחילתו ולא להפסיק בפתאומיות את אספקת המזון והנוזלים. היא מסבירה, כי אנשים שאינם רגילים לצום עלולים לחוש בזמן הצום חולשה וכאב ראש ונותנת מספר טיפים כיצד לעבור את צום יום הכיפורים בשלום:
 
יום - יומיים לפני יום כיפור:
  • מומלץ להפחית את כמות צריכת הקפאין הנמצא בקפה, תה, שוקו וקולה, בעיקר לאנשים הרגילים לצרוך אותו בכמויות גדולות.
  • להרבות בשתיית נוזלים 24 שעות לפני תחילת הצום (לפחות 10-12 כוסות מים ליום), לאורך כל היום. להעדיף שתיית מים על משקאות מוגזים ומתוקים הגורמים לנפיחות ומגבירים את תחושת הצמא.

       - לאכול לאורך היום ארוחות מסודרות קטנות, תכופות ומזינות ולא לחכות לארוחה המפסקת.

       - לאורך היום ובמהלך הארוחה המפסקת להימנע מאכילת מאכלים חריפים העלולים לגרום לכאב בטן כגון: אכילת חמוצים, מזון מתובל או מלוח, הגורם לתחושת צמא ורעב.

       - מומלץ להימנע מאכילת קטניות וממזונות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי ועוד היוצרים נפיחות בבטן וגזים.

 

בארוחה המפסקת:

בארוחה המפסקת מומלץ להרבות באכילת מזון עשיר בפחמימות מורכבות, אשר תורמות לתחושת שובע, כמו: לחם מחיטה מלאה, פסטה, אורז מלא, בורגול, כוסמת וכו'. "הפחמימות ימלאו את מאגרי הגליקוגן שבכבד ויכינו אותנו ליום הצום עם 'מחסנים מלאים'", אומרת נחושתן.             כדאי לשלב בארוחה מזון המכיל שומן כמו: שמן, טחינה, אבוקדו ועוד, על מנת להאט את קצב התרוקנות הקיבה ולתרום לתחושת שובע.

- במהלך כל היום ובארוחה המפסקת מומלץ לשלב מאכלים המכילים חלבון כמו: דגים, עוף, בקר, ביצה, טונה, גבינות לא מלוחות ועוד.

- בארוחה המפסקת ובכדי שהארוחה תהייה משביעה, מומלץ לא לאכול כמות הרבה יותר גדולה ממה שרגילים לאכול בערב שבת, כדי לא לחוש כבדות.

- חשוב ללעוס טוב את המזון ולאכול לאט כדי להימנע מתחושת שובע מהירה מידי וכן תחושת אי נוחות וכאבי בטן לפני הצום.

- כדאי לסיים את הארוחה המפסקת בתה צמחים ועוגה יבשה (לא מאוד מתוקה מאחר ומאכלים מתוקים גורמים להפרשת אינסולין הגורם לתחושת רעב).

- מומלץ לסיים את הארוחה כחצי שעה לפני תחילת הצום כדי שיוותר זמן לשתות עוד כמה כוסות מים.

- במהלך הצום יש להימנע מפעילות מאומצת שתגרום לצמא.

שבירת הצום:

- כדאי להתחיל עם שתייה בטמפרטורת החדר ממותקת בסוכר לדוגמא: תה או מיץ מלווה בפרוסת לחם עם ריבה או דבש או פרוסת עוגה או עוגייה יבשה.

- מומלץ לנוח לאחר ששתיתם ולא להתנפל על האוכל. 

- לאחר כשעה מומלץ לאכול ארוחה קלה המשלבת פחמימות וחלבונים כמו: לחם, ביצה, גבינה, סלט ועוד.

- לא מומלץ לאכול ולשתות כמויות גדולות מידיי.

לאלו הצמים בפעם הראשונה או שהשנה באופן מפתיע מרגישים סחרחורת, עצרו את ההתדרדרות לפניי ההתייבשות ושתו מעט מים ואם צריך אז יותר.

לאנשים הנוטלים תרופות, נשים בהיריון, קשישים וילדים מומלץ להיוועץ ברופא לפני תחילת הצום.

והכי חשוב-  זכרו, הצום אינו דרך להורדה במשקל ואיננו מסייע בהרזיה, אמנם במהלך הצום אנו מאבדים משקל, אך רובו נובע מאיבוד נוזלים והוא יחזור במהרה לאחר שנשוב לאכול באופן רגיל. הדרך הנכונה להפחתת משקל מבוקרת היא הקפדה על אורח חיים בריא ותזונה נבונה.

הוסף תגובה

randomness