14 נובמבר 2018,יום רביעי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

ספורט

במשגב והסביבה

דודי שבי על מגמות בתחום אימוני הכושר 2016

Share

דודי שבי על מגמות בתחום אימוני הכושר 2016

מערכת הפורטל
לאחרונה פורסם הסקר העשירי השנתי של המגמות מטעם הקולג' האמריקני לרפואה ספורטיבית (ACSM). בסקר נכללו 40 מגמות אפשריות והוא נשלח למומחים רבים מכל רחבי העולם שדרגו את המגמות. 
הדירוג לפי קטגוריות:
1)     טכנולוגיות "לבישות" – עזרי אימון המוצמדים לגוף המתאמנים: שעונים חכמים, שעוני דופק, שעונים הכוללים GPS , משקפיים חכמים ועוד שלל אביזרים המנטרים את מדדי האימון. המגמה הזו לא נכללה בין 20 המגמות המובילות בסקרים הקודמים.
 2)     אימוני כוח כנגד משקל הגוף – הופיעה לראשונה בסקר שבוצע לקראת 2013 והייתה מדורגת במקום השני בסקר לקראת 2014 ובמקום הראשון בסקר לקראת 2015. אחת הסיבות לפופולריות שלה היא שנדרש מעט מאד ציוד כדי לקיים אותה.
3)     אימוני הפוגות עצימים – הייתה מדורגת במקום הראשון בסקר לקראת 2014 ובמקום השני בסקר לקראת 2015. האימונים בשיטה זו מאופיינים בפרקי זמן קצרים של עבודה אינטנסיבית עם הפוגות קצרות. בדרך כלל אימון כזה נמשך כ-30 דקות אך לפעמים אף יותר. רבים מהמשיבים הזהירו מפני הסכנות שבאימונים כאלה והזהירו שבעקבותיהם צפוי שיעור גבוה של פציעות.
4)     אימוני כוח – שמרה על מקומה מהסקר הקודם. יש מתאמנים צעירים רבים שזו צורת האימונים העיקרית שלהם אך מדריכי כושר רבים משלבים אימוני כוח גם באוכלוסיות של אנשים מבוגרים יחד עם אימונים לשיפור הסבולת האירובית.
 5)     אנשי מקצוע מנוסים בתחום הכושר הגופני שעברו תכניות הכשרה והסמכה מגמה זו הייתה במקום הראשון בשנים 2013-2008. קיימת תחזית בארה"ב כי שיעור ההעסקה של מדריכי כושר מוסמכים יעלה ב-13% בין השנים 2012 -2022 ולכן רבים רוכשים השכלה בתחום זה ויש מוסדות רבים המציעים תוכניות הסמכה.
6)     מאמני כושר אישיים – הייתה במקום החמישי אשתקד. מאחר שיש הרבה מאד אנשים הרוכשים הסמכה בתחום זה, קל יחסית למצוא מאמנים אישיים.
7)     אימונים פונקציונליים – אימוני כוח לשיפור יציבות, קואורדינציה, כוח, הספק וסיבולת שרירים כדי לשפר את התפקוד היומיומי. מגמה זו  עולה ויורדת חליפות בסקרים : מקום רביעי ב-2007, מקום שמיניב-2008, מקום 11 ב-2009, מקום שביעי ב-2010 תשיעי ב-2011, עשירי ב-2012, שמיני ב-2013 ו-2014 ומקום תשיעי אשתקד.
8)     תוכניות אימון גופני לקשישים – מועדוני כושר רבים מעוניינים בציבור הגמלאים, גם בשל כך שאלה בדרך כלל פנויים לאימון בשעות שמעטים פוקדים אותם, בעיקר בשעות 11.00-9.00 בבוקר ובין 16.00 ל-14.00 בצהריים.
 9)     שילוב אימון גופני בתוכניות להורדת משקל – רוב התוכניות המוכרות להורדת משקל משלבות דיאטות עם פעילות גופנית. המגמה הזו הגיעה לשיאה בשנת 2012 כאשר דורגה רביעית.
10) יוגה ירדה מהמקום השביעי אשתקד. נראה כי הצורות השונות של היוגה "ממציאות עצמן מחדש", אולם ממש לאחרונה החלה תנועת התנגדות ליוגה בצפון אמריקה בטענה כי אי אפשר לנתק את היוגה מהקשר שלה להינדואיזם.
11) אימונים אישיים לקבוצות קטנות – מדובר כאן על אימון בקבוצות של שניים-שלושה מתאמנים עם מאמן אחד, כדי להוזיל עלויות של עבודה עם מאמן אישי.
12)  תוכניות לשיפור הבריאות במקומות העבודה – בשל רפורמות הבריאות בארה"ב והתייקרות  הביטוח הרפואי שם, צופים עורכי הסקר כי מגמה זו תמשיך להיות חזקה בעתיד.
13) Wellness Coaching -  יצירת שינויים התנהגותיים הקשורים לאיכות החיים תוך שימוש בין היתר בשיטות מתחום הקואצ'ינג.
14)  פעילויות  באוויר הפתוח –יש חפיפה מסוימת למגמה זו עם אימונים אישיים בקבוצות קטנות מאחר שמאמני כושר רבים מציעים תכניות כאלה כדי לחסוך את עלות ההרשמה למועדוני כושר.
15) אימוני כושר ספציפיים לענף ספורט מסוים – הייתה בשיאה בשנת 2010 אז דורגה שמינית. עורכי הסקר מציינים כי מועדוני הכושר יכולים להציע תוכניות כאלה למתאמנים בענפי ספורט כמו טניס וכדור בסיס למשל, שבהם לא תמיד מספקים המאמנים המקצועיים מענה לדרישות הכושר של ענף הספורט.
16)  רולרס לעיסוי – מטרתם להפחית כאבים אחרי אימונים ולאפשר חזרה מהירה יותר לאימונים. יש רולרס המתאימים לחלקי הגוף השונים.
17) ישומונים בטלפונים סלולריים – בשוק יש מגוון  ישומונים (אפליקציות) בטלפונים הסלולריים המנטרים את מרכיבי האימון: מהירות ריצה, קצב לק"מ, מרחק ריצה, מפות, תוכניות אימונים, השוואות לאימונים קודמים  ועוד.
18) אימון מחזורי – יש חפיפה מסוימת בין מגמה זו למגמות אחרות (אימונים כנגד משקל הגוף ואימוני הפוגות עצימים) אך יש המשתמשים במונח אימון מחזורי לתיאור אימונים בעצימות נמוכה יותר, אם כי כבר לפני עשרות שנים פותחו אימונים מחזוריים בכל רמות העוצמה, כולל אימונים מחזוריים ברמות העצימות הגבוהות ביותר אותם מבצעים ספורטאי הישג.
19)  אימונים לשרירי הליבה –  מגמה זו הייתה בשיאה בין השנים 2010-2007, אז הייתה בין 5 המגמות המובילות.
20) מדידת אפקט האימון – כדי לבחון אם מידת היעלות של תוכנית אימונים צריך לבצע מדידות של הישגים ולפעמים גם של מדדים בריאותיים ושל ממדי גוף כמו בדיקות דם שונות, היקפים, אחוזי שומן וכו’.
 
מקורות:
Thompson, Walter: WORLDWIDE SURVEY OF FITNESS TRENDS FOR 2016: 10th Anniversary Edition
 
 
 
 
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness