15 נובמבר 2018,יום חמישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

משגב

במשגב והסביבה

נועה צוק: מיזמים חינוכיים משותפים לתלמידים יהודים וערבים במשגב

Share

נועה צוק: מיזמים חינוכיים משותפים לתלמידים יהודים וערבים במשגב

נועה צוק
עם פתיחת שנה"ל תשע"ז, בחרנו להביט לאחור, לסכם ולהציג את הפעילות החינוכית המתקיימת בין בתיה"ס שלנו עם אוכלוסיות אחרות, בהקשר היהודי-ערבי, ועם הפנים קדימה.
הפעילות החינוכית מתקיימת תוך שימוש במגוון רחב של אופני פעילות ומתודות, בכלים פדגוגיים פורמליים ובלתי פורמליים. הפעילות החינוכית מיועדת לילדים יהודים וערבים ולבני נוער המגיעים מרקעים שונים בחברה הישראלית.
החינוך החברתי מהווה הזדמנות מרכזית לחינוך נגד גזענות בבתיה"ס. פעילויות שיא וימי ציון בביה"ס ומחוצה לו, מזמנים את האפשרות לבצע תהליך משמעותי ומקיף של חינוך נגד גזענות. בטור זה מוצגים קווים מנחים ורעיונות לפעילויות שנעשו בשנה שחלפה בתיה"ס היסודיים והעל יסודיים במשגב.
כמו בכל תהליך בחינוך, מדובר בתהליך ארוך וממושך של חינוך ליחסי הוגנות וכבוד הדדי.
מוסדות החינוך והתרבות יכולים להשפיע על תפישות ועמדות של הציבור הרחב, לבנות תשתית לתרבות של קיום משותף, להכרה בהכרחיות קידום מערך היחסים שבין ערבים ליהודים בישראל ולהכרה בצורך בפיתוח חברה שוויונית, רב-תרבותית, הוגנת וצודקת לכלל האזרחים במדינה.
מעבר לבי"ס גליל הדו לשוני, שם החיים המשותפים הם עניין יום יומי, מתקיימת פעילות משותפת של בתיה"ס היהודים והבדואים שלנו.
פירוט של חלק מהעשייה המתקיימת בנושא מובא להלן.

בית ספר אסיף משגב
בהתאם לדגשי הנהלת ביה"ס ולחזונו, גדלה והתרחבה בשנים האחרונות העשייה בביה"ס בנושא שיתוף פעולה בין תלמידי משגב לבין תלמידים ערביים בסביבה. חלק מהתוכניות חדשות וחלקן מתקיימות כבר שנה שנייה או שלישית, וכמות התלמידים בהן הורחבה. סך הפעילויות מכסה כמעט את כל שכבות הגיל ומהווה סדר יום מרכזי בפעילות החברתית-חינוכית בביה"ס, כאשר כל תוכנית נושאת אופן שונה:
בשכבת ח' מתקיים פרויקט אקולוגי – מפגשים כיתתיים עם תלמידי חטיבת ביניים במג'דל כרום בנושא איכות הסביבה, כולל פרויקט סביבתי.
בשכבת ט' התקיימה סדרה של 4 מפגשים. במהלך הסדרה נפגשו 4 כיתות שלנו עם 4 כיתות אחיות בחטיבת הביניים במג'דל כרום, כיתה מול כיתה. התוכנית נתמכת ע"י בית יגאל אלון.
במסגרת המפגשים הטכנולוגיים, נפתחו בשנתיים האחרונות קבוצות משותפות עם תלמידי אורט סלאמה ברובוטיקה (FTC) ובתוכנית "רחפנים" – תוכנית המנוהלת כתחרות אזורית בניהול ובתמיכה של מרכז "MOONA" במג'דל כרום. קבוצת הרובוטיקה המשותפת זכתה בשנה קודמת במקום הראשון בתחרות הארצית, ייצגה את המדינה בתחרות העולמית בסנט לואיס ושבה משם עם פרס השופטים על שיתוף פעולה בין אוכלוסיות.
בשכבה זו נפתחה קבוצת לימודי ערבית/עברית משותפת  – סדרת מפגשים במג'דל כרום ובמשגב.
בשכבת י' התקיים מפגש שעסק בנקודות המבט השונות על זכויות המיעוט בארץ ועל הסכסוך עם הפלשתינאים בגדה ובעזה. המפגש התקיים בשיתוף עם גבעת חביבה. ביה"ס כיוון את המפגשים לנושאים לימודיים משותפים, כמו: אמנות, טכנולוגיה ולימוד אנגלית מתקדם. במפגשים אלו נוצרה חוויה משותפת של עשייה ולמידה ושל היכרות ועניין.
שכבת י"א. תוכנית נוספת שנפתחה בשנה החולפת היא סמינר משא ומתן משותף של תלמידי י"א עם תלמידי סח'נין. הסמינר מתנהל באנגלית ברמה גבוהה ונתמך ע"י השגרירות האמריקאית.
בשנה האחרונה היו שותפים בתוכנית כ-280 תלמידים מביה"ס שדיווחו ברובם על מרוצות גבוהה, על הפגת מתחים שהיו לפני הפעילות ועל הפתעה נעימה מהאווירה הטבעית והפתוחה במפגשים.
פעילויות נוספות: משלחת "Spark of change" התארחה בבולטימור ובניו יורק. המשלחת הייתה מעורבת ונמנו עליה תלמידים ומורים ממשגב ומדיר אל אסד. המשלחת התארחה בקהילה היהודית והביאה מסר של תקווה. הכוונה היא להגדיל את המשלחת בשנה הבאה ולהוביל מהלך מקביל בארץ.
לימוד פיזיקה חקר ל-5 יחידות בגרות נוספות מתקיים בפרויקט משותף של בי"ס משגב עם בי"ס אל-בטוף בעראבה, בשיתוף מרכז אחר"ת בכברי.
 

ומה הלאה? יש כוונה להרחיב את הפעילות במתינות בשנים הקרובות על מנת להעמיק את ההיכרות בין התלמידים. השנה עוסקים בלימוד ובפיתוח של תוכנית שיח סביב מקורות תרבותיים של 3 הדתות המונותיאיסטיות – אסלאם-נצרות-יהדות, בהובלת מכון הרטמן (תוכנית "מן הבארות"). התכנים המפותחים במסגרת תוכנית זו ישתלבו בשנים הקרובות בתכני המפגשים בין מורים ובין תלמידים משני המגזרים.
 
בי"ס עודד
בשנים קודמות, במסגרת משימות בר המצווה, יצאו ילדי כתה ו' להתנדבות במועדונית בסלאמה. הילדים, בליווי ההורים, שיחקו עם ילדי המועדונית והדריכו אותם במלאכות יד. נוצרה היכרות בין ילדי שני המגזרים, כששיאה היה כאשר ילדי סלאמה הגיעו לצפות בהצגה שהעלו ילדי כיתה ו'.
כיתה ז' ביצעה קונצרט ויצאה להופיע בבית אבות בשפרעם. המפגש היה חם ומלבב והילדים התקבלו בשמחה ואהבה.
לפני שנתיים פנו 3 ילדים בני רשויות ערביות בבקשה להשתלב כתלמידים מן המניין בכיתות ביה"ס עודד. הוחלט לקבלם בתנאי שתלמידים אלה, כמו כל שאר תלמידי החוץ, לא יפגעו באפשרות של ילדי משגב להשתלב בביה"ס. לשמחתנו ההשתלבות של תלמידים אלה עלתה יפה מאוד. השנה הצטרף אליהם תלמיד נוסף משפרעם. לגן עודד, שהוא גן וולדורף אזורי, הצטרפו שני ילדים מעראבה. 
 
תבנית החינוך המוזהב
בבי"ס בתבנית החינוך המוזהב יש מספר בנות מהמגזר הבדואי המבצעות שנת שרות, זו השנה השנייה.
 
בי"ס אורט סלאמה
בבי"ס אורט סלאמה מתקיימים מספר שיתופי פעולה בין יהודים ובין ערבים:
-          לימודי רובוטיקה  עם בי"ס אסיף משגב
-          תוכנית להפעלת רחפנים עם בי"ס אסיף משגב
-          תוכנית "גשרים של שלום" עם בי"ס אורט בנימינה
-          תוכנית "חיים משותפים" עם בי"ס אורט כרמים
-          תוכנית מפגשים באזרחות עם אורט במעלה טבריה
-          מפגש אביב עם בי"ס מול גלעד
 
בי"ס הר גילון
פרויקט כולננה . פרויקט זה הינו מיזם שבו תלמידי בי"ס יסודי כאמנה ותלמידי בי"ס הר גילון מקיימים שיתופי פעולה במטרה להכיר זה את זה. מדובר בתוכנית דו שנתית לתלמידי ה'-ו', כשהציר המארגן הינו שיח אמנותי. במהלך תקופה זו מתקיימים  מפגשים בין שני בתיה"ס במוזיאונים ובבתיה"ס.
בעלי תפקידים רבים בביה"ס נוטלים חלק בפרויקט זה: המחנכות, המורה לאמנות, המורה לערבית, המורות לפינת חי ולפינת ירק וההנהלה.
ניכר כי לפרויקט השפעה משמעותית וחשובה לתלמידים. האינטראקציה באמצעות שפת האמנות בין התלמידים מהמגזר הערבי (שרובם אינם דוברי עברית) לבין התלמידים בביה"ס תרמה ליצירת קשרים אישיים בין התלמידים. במסגרת הפרויקט התגבשה לאורך השנים מסורת שלפיה העץ משמש כמקור השראה ליצירות המשותפות. במהלך הכנת הפרויקט "מבט של עץ" התלמידים היו שותפים לתהליכי החשיבה וההכנה.
בשנת הלימודים תשע"ו הולידו המפגשים בין התלמידים ובהם חילופי המבטים, את הרעיון ליצירת עלים, כשכל עלה בנוי משני חצאי עיניים מחוברים יחדיו – חצי עין נצבע ע"י ילד מכמאנה בצבע העין שלו, וחצי שני נצבע ע"י ילד מהר גילון בצבע העין שלו.
מטרת היצירה: לשדר צמיחה משותפת תוך הכרת השונות בין התלמידים, בין התרבויות ועם מבט לתקווה לדור ההמשך.
לסיום השנה הכינו ביחד התלמידים משני המגזרים פינת צמחי תבלין ומרפא בכל אחד מבתיה"ס. לגינה יש ערך מוסף בכך שתלמידי ביה"ס מטפחים אותה לאורך זמן ויש לה נראות לעוברים ולשבים.
 
ביה"ס הדו-לשוני גליל
שיתוף פעולה יהודי-ערבי הוא אורח חיים בביה"ס ומהות קיומו.  לא "פרויקט" נקודתי בנושא, לא עוד "יום שיא", אלא אבן יסוד בתפישתו החינוכית של ביה"ס. כבוד הדדי בבי"ס גליל הינו ההבנה ששוני בין בני האדם אינו מצב הדורש תיקון, אלא הוא המעשיר את חיינו. זאת היא הוויית חיינו.
התלמידים לומדים בכיתות דו-לשוניות וחווים חיים משותפים שוויוניים ואמיתיים הלכה למעשה. השפות העברית והערבית זוכות למעמד שווה בביה"ס, ובלוח השנה מצוינים החגים, המועדים והימים המיוחדים של שני העמים ושל 3 הדתות הגדולות. החינוך בשתי השפות מקדם אוריינות רב-תרבותית ומפתח שיח דיאלוגי על בסיס של שוֹנוּת תרבותית. צמד מורות, ערביה ויהודייה, מחנכות את הכיתה ומהוות בעצמן דוגמה לשיתוף פעולה. זה גם המצב בהנהלת ביה"ס.
מסגרת קהילתית של הורי התלמידים, צוותי המורים ואזרחים המעוניינים לקחת חלק בפעילות, "עוטפת" את העשייה הפדגוגית, ומעניקה משמעות רחבה ואופק לעתיד, משמעות המשלימה את החינוך המשותף שמתקיים בכיתות. בקהילה חוגגים יחד חגים (סוכה קהילתית, חג החגים, ארוחה לשבירת הצום ברמדאן ועוד), עורכים טיולים משותפים ומקיימים פעילויות קהילתיות מגוונות, כגון: מסיק זיתים, גינה, חגיגת אביב, קורסי ערבית וחבורת זמר, וכן קבוצות דיאלוג של הורים יהודים וערבים הנפגשות לאורך השנה ומנהלות שיח עמוק ומשמעותי.
ביה"ס נמצא בתנופת התפתחות פדגוגית ומקדם תוכניות חינוכיות ייחודיות. לשמחתנו יש ביקוש רב של משפחות ממשגב ומהגליל לקחת חלק בהוויית חיים עשירה שכזאת. זאת השנה השנייה שאנו פותחים שתי כיתות א' תקניות, מאוזנות יהודים-ערבים, ונאלצים לעצור, על אף הביקוש הנוסף.
 
בי"ס יסודי סלאמה
תלמידי יסודי סלאמה הם "חוקרים צעירים" במכללה האקדמית אורט בראודה.
בעקבות הזכייה בפרויקט החקר של תלמידי בי"ס סלאמה, החליט ביה"ס לקדם את הנושא ושילב את תלמידי כיתות ו' בתוכנית חקר מורחבת, במרכז לנוער שוחר מדע במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה.
המרכז מציע שפע פעילויות לתלמידים מצטיינים באזור אשר מתעניינים בתחומי המדעים והטכנולוגיה ואשר מעוניינים להרחיב ידיעותיהם ולהתפתח בתחומים אלה.
בתוכנית השתתפו 15 תלמידים מצטיינים שלקחו חלק בקורס "חוקרים צעירים". במהלך הקורס נחשפו התלמידים בניסויים ובהדגמות בתחומי מדע שונים: בכימיה, בפיסיקה, בביולוגיה וכן בחשיבה יצירתית.

לסיכום
יש לנו מחויבות לטפח חברה הדוגלת בפתרון מחלוקות ואי-הסכמות, תוך דיאלוג מתמשך, תוך מתן כבוד אמיתי והזדמנות שווה לאחר ותוך בירור מהות התרבות. אלה יאפשרו לערבים וליהודים לחיות בשלום אלה לצד אלה. 
על מנת למלא את תפקידנו כמחנכים וכהורים, מוטלת עלינו האחריות לקיים עם בני הנוער דיון ובירור ולאפשר להם לבטא רגשות, להבין את המתרחש ולנקוט עמדה. בו זמנית נוכל להקשיב לסיפורים, לתקוות ולחששות. 
שכנות טובה ומכבדת היא הבסיס לחיים המשותפים שלנו במשגב.

הוסף תגובה