20 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

משגב

במשגב והסביבה

רקם דור על 10 כללים לניהול שיחה אפקטיבית

Share

רקם דור על 10 כללים לניהול שיחה אפקטיבית

מערכת הפורטל
כמעט בכל ארגון מתנהלות מלחמות אגו בין מנהלים האחראים על תחומים שונים. מלחמות אלו מתבטאות בין היתר במאבקי כוח יו-יומיים ובניסיון להוכיח מי בכיר יותר, צודק יותר ומי יחליט כיצד יפעלו ומתי. במסגרת עבודתי באימון ובייעוץ למנהלים, פגשתי פעמים רבות אנשים שנוטים להקדיש זמן רב ואנרגיות לשיחות עם עמיתים בעבודה, כאשר מטרתם העיקרית היא להוכיח את צדקתם. אז מה באמת קורה בשיחות כאלה? הם עסוקים כל כך בהעברת המסר ובצדקנות שלהם, מקשיבים בעיקר לעצמם ועסוקים בתכנון המשפט הבא, עד שהם מאבדים לגמרי את ההקשבה לאדם האחר. בסופו של דבר הם אינם מצליחים לקדם אינטרסים משותפים חשובים במסגרת תפקידם, ואשר מחייבים שיתוף פעולה עם גורמים אחרים.
לאחרונה, צפיתי בהרצאה מרתקת של סלסט האדלי, מנחת רדיו ותיקה בארה"ב, אשר מספרת על 10 כללים שיאפשרו לכם לנהל שיחות טובות יותר. אנסה להביא את עיקרי הדברים מהרצאתה ואני מאמינה שאם תבחרו ליישם אפילו חלק קטן מהם, תוכלו לייצר שיחות אפקטיביות ומועילות הרבה יותר עם הסובבים אתכם:
  1. אל תתעסקו במשימות נוספות. בזמן שיחה, תהיו נוכחים. אין הכוונה רק שתניחו את הטלפון הסלולרי שלכם בצד, אלא גם שתשתדלו לא לחשוב על  דברים אחרים במהלך השיחה. אם לא מתאים לכם לנהל שיחה עכשיו – תאמרו זאת, אבל אם בחרתם בכל זאת לקיים את השיחה – אל תהיו חצי בפנים וחצי בחוץ.
  2. אל תהיו נוקשים. אם אתם רוצים להביע את דעתכם מבלי לתת הזדמנות לתגובה של הצד השני – אז כתבו בלוג... עליכם להתחיל כל שיחה בהנחה שיש לכם משהו ללמוד. הפסיכולוג סקוט פק אמר: "הקשבה אמיתית דורשת מאדם לשים את עצמו בצד". לפעמים זה אומר לשים בצד את דעתך האישית.
  3. השתמשו בשאלות פתוחות. כשאתם שואלים שאלה מורכבת, אתם מקבלים תשובות פשוטות. תנו לאחרים לתאר מה היה, איך הם הרגישו וכו'. זה יגרום להם לעצור ולחשוב על תשובתם.
  4. שחררו מחשבות שאינן קשורות. תוך כדי שיחה, יעלו במוחכם מחשבות שונות ועליכם פשוט לשחרר אותן. פעמים רבות אנחנו משוחחים עם אדם אחר ונזכרים בדבר מה תוך כדי השיחה ואז אנחנו פשוט מפסיקים להקשיב.
  5. אם אתם לא יודעים משהו – תגידו שאינכם יודעים.  
  6. אל תשוו את ניסיונכם עם ניסיונם. אם הם מדברים על צרות בעבודה, אל תספרו על הצרות שלכם. זה אף פעם לא אותו דבר, כל חוויה היא אישית ואין מדובר בכם. אתם לא צריכים לקחת את הרגע הזה עבורכם. שיחות זו לא הזדמנות לקידום עצמי...
  7. אל תחזרו על עצמכם. זה מתנשא ומשעמם. אנחנו עושים זאת הרבה פעמים כשאנחנו רוצים להדגיש משהו, אז אנחנו ממשיכים להגיד זאת שוב ושוב.
  8. הימנעו מפרטים מיותרים. לרוב האנשים לא באמת אכפת באיזו שנה מדובר, מה שמות האנשים ונתונים נוספים שאתם עושים מאמץ רב כדי להיזכר בהם.
  9. הקשיבו! זהו הדבר החשוב ביותר. בודהה אמר פעם: "אם הפה שלכם פתוח – אתם לא לומדים". מדוע אנחנו לא מקשיבים? בגלל שאנחנו מעדיפים לדבר, כי אז אנחנו  מרגישים בשליטה ואנחנו לא צריכים להקשיב לדברים שאנחנו לא מעוניינים לשמוע.. בנוסף, כשאנחנו מדברים אנחנו במרכז תשומת הלב. הקשבה אמיתית דורשת מאמץ ואנרגיה. סטיבן קובי אמר: "רובנו לא מקשיבים מתוך כוונה להבין, אלא מתוך כוונה לענות".
  10. דברו בתמציתיות והתעניינו באחרים. התעניינו באנשים אחרים והיו מוכנים להתפעל מהם. בסופו של דבר שיחה טובה היא כמו חצאית מיני: קצרה מספיק כדי לשמר עניין, אבל ארוכה דיה כדי לכסות את הנושא.
 
בהצלחה!
 
ליווי, הדרכה והכוונה מקצועית ואישית, שיפור ביצועים ומיומנויות ניהול,
הכנה לראיון עבודה ועוד.
שינויים גדולים מתחילים בטלפון אחד קטן...  054-7235717  רקם דור
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness