17 ינואר 2019,יום חמישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

תלמידים ונוער

במשגב והסביבה

עמית קני על פיסיקה מחקרית בבי"ס אסיף משגב

Share

עמית קני על פיסיקה מחקרית בבי"ס אסיף משגב

עמית קני
העצמה למורים, למתנדבים ולתלמידים
בשנת הלימודים הקרובה תיפתח בפעם הראשונה בבתיה"ס אסיף משגב ואל-בטוף בעראבה מגמת פיסיקה מחקרית. פיסיקה מחקרית נכנסת לבגרות כ-5 יחידות נוספות בפיסיקה, בנוסף ל-5 היחידות הרגילות ולהגברות במקצועות מדעיים אחרים. לפיסיקה מחקרית מספר יתרונות, הן לתלמיד והן למנחה. המנחה יכול להיות מורה בביה"ס, או מתנדב.
את היתרונות לתלמיד ניתן לחלק למספר נושאים: שיטת הלימוד, פיתוח כישורים ומיומנויות והעדפה בקבלה למקצועות מדעיים והנדסיים במוסדות להשכלה גבוהה.
בניגוד לשיטת הלימוד הרגילה בביה"ס, בה יש חומר שאותו צריך להעביר לתלמידים, והדרישה מהתלמידים היא לפתור בעיות סגורות, בטווח זמן של דקות. בפיסיקה מחקרית הלימוד מתחיל עם בעיה. התלמיד והמנחה בוחרים בעיה פיסיקלית שיש בה עניין הן לתלמיד והן למנחה. הבעיה שנבחרה מהווה נושא חקר לתלמיד שילווה אותו שנה שלמה. נושא החקר יכול להגיע מתחום התחביבים של התלמיד, כמו: אווירודינמיקה של בעיטת בננה בכדורגל או הפיסיקה של סיבוב דפו על היד, מסרטון ביו-טיוב, לדוגמה: צילום שלירן או פיצוץ תחתיות של בקבוקים, או מתחום עניין מדעי אחר, כמו חקר דיפוזיה או קורוזיה. לדוגמה, תלמידים שאני הנחיתי חקרו את השפעת תערובות גזים על מהירות הקול, לאחר שהתעניינו מדוע שאיפה של הליום גורמת לקול להיות צפצפני.
במהלך הלימודים, התלמיד והמנחה מנתחים את הבעיה הפיסיקלית. הניתוח כולל מספר מרכיבים: לימוד הפיסיקה והמתמטיקה הדרושים להבנה ולהסבר של התופעה הנחקרת, בנייה של מערכת ניסוי וביצוע ניסויים לחקר התופעה, יצירת מודל מתמטי המתאר את התופעה על פי עקרונות פיסיקליים והשוואתו לתוצאות הניסיוניות. שיטת לימוד זו מתאימה להרבה תלמידים, תלמידים שלא תמיד מתמודדים בהצלחה עם שיטות ההוראה המקובלות.
במהלך ההתמודדות עם הפרויקט, התלמיד לומד פיסיקה ומתמטיקה שהם לרוב מעט מעבר לנלמד ברמת ביה"ס. התלמיד מפתח יכולת עבודה ולימוד עצמיים, מיומנויות של התמודדות וניתוח בעיות מורכבות, כישורים של תכנון ובנייה של מערכות ניסוי. בסוף התהליך התלמיד מציג את העבודה שלו הן בכתב והן בע"פ. נציגים של מוסדות אקדמיים, כגון דיקן הפקולטה לפיסיקה בטכניון, רואים יתרון ברור בסטודנטים שפתחו את הכישורים האלו כבר כתלמידים, ופועלים למתן עדיפות בקבלה למועמדים שיש להם בגרות בפיסיקה מחקרית.
כדי לוודא שכל תלמיד יגיע לתוצאה סופית משביעת רצון, המנחה אינו פועל בחלל ריק. אחת מדרישות משרד החינוך לפתיחה של מגמת פיסיקה מחקרית היא יצירת קהילה תומכת במנחי החקר. ההכנות להקמת המגמה החלה למעשה כבר לפני שנתיים. מורים נבחרים ממשגב ומעראבה יצאו להשתלמות בהיקף של יום בשבוע במשך שנתיים, להנחיה של חקר בתיכון. במהלך שנת הלימודים הקרובה נפעיל סדנת תמיכה משותפת למנחים במשגב ובעראבה. התמיכה כוללת שני מרכיבים: ליווי וייעוץ דידקטי, ותמיכה ברמה של פתרון בעיות פיסיקליות, מתמטיות, וטכניות.
הדרישות מהמנחה במהלך הלימודים מהוות בסיס לצמיחה ולהעצמה אישית למנחה. המנחה יכול לבחור נושא מחקר שהוא לאו דווקא מכיר מראש. תפקידו של המנחה הוא להנחות. הוא מלווה את התלמיד בדרך לא ידועה, כאשר התלמיד תמיד יודע שהוא יכול להסתמך על המנחה בעת שהוא נתקל בבעיה שנראית לו קשה מדי. המנחה, כמו הורה שמלמד ילד ללכת, או לרכוב על אופניים, צריך בתחילת הדרך להחזיק חזק את היד. בהמשך, רק להניח את היד כדי שהתלמיד ירגיש בטוח, למרות שהוא כבר שומר על יציבות בעצמו. אחר כך לרוץ ליד ולתת עצות אם צריך. ולבסוף לשחרר.
המנחה יכול לבחור נושא מחקר שבו הוא מרגיש בטוח, כי כבר יש לו בו ידע וניסיון, או לבחור דווקא נושא שתמיד עניין אותו, ושלא הייתה לו הזדמנות לחקור בו. במקרה זה, המנחה גם מהווה דוגמה אישית לתלמיד, כי הוא חוקר בעצמו, ולא מהווה מאין מאגר ידע שעובר לתלמיד. לדוגמה, אותי עניין נושא האקוסטיקה, אז לפני שנכנסתי למחקר בתחום ברמה אקדמית, עבדתי עם תלמידים על מחקר בנושא ברמה היותר בסיסית, כדי ללמוד את התחום.
הקשיים שהמנחה נתקל בהם יכולים להיות ברמה של פיתוח המסוגלות העצמית של התלמיד, החשש של המנחה עצמו לשחרר, או ברמה שלמנחה עצמו חסר ידע ברמה המתמטית, הפיסיקלית, או הביצועית. לכן המנחה נמצא בתוך קהילת מנחים. כל מנחה בקהילה מביא את הידע והניסיון שלו.
לכאורה, הצוות במשגב ובעראבה מונה מספיק מורים כדי להנחות את כל התלמידים, כאשר כל מורה יכול להנחות שני זוגות תלמידים. אבל כדי לאפשר לכל זוג תלמידים לקבל ליווי צמוד יותר, ובכדי להעשיר את הידע והניסיון שעומדים לרשות הקהילה, אנו מחפשים מנחים מתנדבים מרקע מגוון: מהנדסים מהתעשייה, מורים, וחוקרים מהאקדמיה.
הנחיה של פרויקט חקר בתיכון במשגב או בעראבה יכולה להוות הזדמנות לפעילות מעשירה למי שיכול להקדיש לכך כ- 4 שעות בשבוע. שעות הפעילות המתוכננות במשגב הן: יום ה' מ- 13:40 עד 17:00, ובעראבה ביום חמישי או בשבת.
אמיר הרפז, מנהל "אסיף" משגב: "אנו יוצאים לדרך פדגוגית חדשה ומעניינת. למידה מדעית בדרך החקר בתיכון היא הזדמנות חדשה לתלמידים ומורים כאחד. אנו מחפשים שותפים מתאימים מהקהילה הרוצים להיות חלק מתהליך חלוצי ומאתגר."

המעוניינים להתנדב מוזמנים לפנות עמית קני 052-4769952, amit.kenny@gmail.com או למדחת חוסיין 054-4985712, hus.midhat@gmail.com. מפגש היכרות למתעניינים יתקיים ביום ראשון 28/8 במעבדת הפיסיקה בביה"ס, בבניין המעבדות הישן (מתחת לאשכול הפיס).
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness