12 דצמבר 2018,יום רביעי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

חוק ומשפט

במשגב והסביבה

עו"ד עופר הבר: "רכיבה על אופניים חשמליים – כמוה כרכיבה על רכב ממונע"

Share

עו"ד עופר הבר: "רכיבה על אופניים חשמליים – כמוה כרכיבה על רכב ממונע"

עו"ד עופר הבר
לפני מספר ימים עצרו שוטרים רוכב על אופניים חשמליים, כי הם חשדו שהוא שיכור.
לאחר שהשוטרים עכבו אותו וערכו לו בדיקת שיכרות, נמצאו בגופו 1025 מיקרוגרם לליטר – כמות הגבוהה כמעט פי 5 מהמותר בחוק (240 מיקרוגרם לליטר. בעקבות כך הוטל עליו עונש חמור – פסילת רישיון הנהיגה שלו למשך  30 יום וזימון עתידי לבית המשפט לתעבורה בצירוף כתב אישום, על נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
זהו מקרה נדיר שבו אני נתקל בדרך אכיפה חמורה כזו. תגובת המשטרה בנושא הייתה "רכיבה על אופניים חשמליים – כמוה כרכיבה על רכב ממונע", ולכן כל האיסורים והחוקים החלים על כלי רכב ממונע חלים גם על רוכב האופניים.
כמובן שהמקרה שתואר לעיל נתון לפרשנות ויידון בבית המשפט, אולם תגובת המשטרה לא הגיעה ככה סתם, אלא כתוצאה משורת שינויים בתקנות התעבורה לעניין נהיגה ושימוש באופניים חשמליים, שינויים שאושרו בכנסת לפני מספר שבועות.
השינויים העיקריים בחידושים בתקנות התעבורה הנוגעות לאופנים חשמליים, נוגעים בנושא אכיפת החוקים – הן ע"י שוטרים והן ע"י הסמכת פקחים עירוניים למתן קנסות למפרי החוק, זאת בנוסף לשינוי החוק המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים באופן גורף, לעומת גיל 14 שהיה בעבר.
 
אכיפת החוק ע"י פקחים עירוניים
האמור לעיל הוא אחד החידושים העיקריים. בעבר, עיקר הביקורת הייתה שמשטרת ישראל אינה מסוגלת לאכוף את החוק כלפי רוכבי האופניים החשמליים, היות שמספר הרוכבים באופניים אלה עלה באופן ניכר בשנים האחרונות. אי לכך אישרה הכנסת את הצעת חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומית, על מנת לאפשר לפקחים לאכוף את התקנה ולגבות קנסות מרוכבי האופניים חשמליים.
החוק מתיר לרשויות המקומיות לפעול לא רק לעניין עבירות תעבורה הנוגעות לרכיבה על אופניים חשמליים אלא גם בנוגע לקורקינט חשמלי ואופניים רגילים, כגון: רכיבה על אופניים על המדרכה, רכיבה על אופניים באופן אסור, והליכת הולכי רגל על שביל המיועד לאופניים.
בהצעת החוק שאושרה נכתב:
"בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת התופעה של נסיעת אופניים, אופניים עם מנוע עזר וקורקינטים חשמליים על מדרכות בתחומי הרשויות המקומיות, באופן שגורם הפרעה להולכי הרגל ומסכן אותם. במקביל, קיימת תופעה ברשויות המקומיות של שימוש הולכי רגל בשבילים המיועדים לאופניים באופן שיש בו כדי לסכן את הולכי הרגל ולמנוע מרוכבי האופניים את השימוש בהם.
היות שיש בתופעות אלה כדי לפגוע פגיעה של ממש בהתנהלות היומיומית של תושבי אותן הרשויות, הוחלט כי במקביל לאכיפה המבוצעת על ידי המשטרה בתחום זה, יוסמכו פקחי רשויות מקומיות לאכוף עבירות תעבורה המוגדרות בתוספת הראשונה לחוק זה, וזאת נוסף על עבירות אשר אכיפתן בתחום המוניציפלי מצויה בסמכות הרשויות המקומיות".
משמעות התיקונים האחרונים בתחום האכיפה היא כי מאות פקחים פוטנציאליים ישולבו במדיניות אכיפת החוק – לא רק באכיפה לגבי רכבים בעלי 4 גלגלים, אלא גם לגבי האופניים על כל סוגיהם, ולא רק בכבישים אלא גם על המדרכות.
 
רכיבה מגיל 16 בלבד
החוק החדש אישר, בין היתר, את התיקון לחוק, תיקון שהעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים באופן גורף, כאשר לפי התקנה המקורית, מותר היה לרכוב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים ייעודיים כבר מגיל 14 ורק מגיל 16 בכבישים הרגילים.
אין ספק שהיבט זה הנו משמעותי ביותר, כאשר ניתן לראות לפחות בערים הגדולות, נערים בגילאי 14 ולעיתים אף 12 בלבד, רוכבים במהירות וללא הסדרה על אופניים חשמליים, ללא שמירה על החוק.
 
תקנות וקנסות גם לרוכבי אופנים רגילים
גם רוכבי האופניים הרגילים לא יצאו "מקופחים" מבחינת התקנות החדשות, כאשר נקבע שאסורה עליהם הרכיבה על המדרכות ושעליהם לרכוב על שבילי אופניים בלבד. עד לאחרונה היה נושא הטלות קנסות בעניין רכיבה על האופניים נושא שולי שכמעט לא נאכף ע"י הרשויות. התקנות החדשות יצרו מצב חדש שבו תוכל משטרת ישראל לאכוף נסיעת אופניים על המדרכות ולתת קנסות בגובה של 250 ₪.
כמו כן תתבצע אכיפה גם נגד עבירות אחרות של רוכבי אופניים, עבירות שבגינן יחויבו רוכבים בקנסות שנעים בין 100 ₪ ועד ל - 1,000 ₪, כגון: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בנוסף לקנסות יהיה בסמכות השוטרים להטיל עונשים אחרים, כגון הוצאת אוויר מהגלגלים או החרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).
 
לקבלת ייעוץ משפטי, שאלות או פניות מצד הקוראים, ניתן לפנות אל עו"ד עופר הבר באמצעות הטלפון הנייד  054-3552544 ו/או דואר אלקטרוני  .law@ohaber.co.il
אין בכתבה זו משום ייעוץ משפטי אישי והאמור בה אינו מהווה תחליף לכך והסתמכות על המידע כאן הִנה באחריות הקורא בלבד. יובהר, כי זכויות היוצרים במאמר זה הנן של עו"ד עופר הבר וכי אין להעתיק ו/או לעשות במאמר כל שימוש ללא הסכמתו.
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness