11 דצמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

חדשות

במשגב והסביבה

דבירה שקדי על סוכרת – רגע לפני האינסולין

Share

דבירה שקדי על סוכרת – רגע לפני האינסולין

מערכת הפורטל
בשבוע שעבר התקשרה אליי מטופלת, שטיפלתי בה לפני 7 שנים. "תשמעי, זה דחוף", היא אמרה "אני בהיריון, גילו אצלי סוכרת. יצאתי עכשיו מהרופא עם הנחיות לקחת אינסולין עוד הערב. יש מה לעשות?" עניתי שאני לא אפעל בניגוד לעצת הרופא, אבל, אם היא תקבל חוות דעת שנייה שהאינסולין סובל דיחוי, נוכל להתחיל לעבוד.
טלפון נוסף כעבור מספר שעות: "האחות אמרה שהיא מאמינה שאפשר לתת לזה עוד שבוע, בתנאי שאני שומרת ובודקת בבית עם המכשיר. אפשר לבוא אלייך מחר?"
הטיפול בסוכרת מורכב, כיוון שהוא דורש מידה רבה של משמעת עצמית. בהיריון יש יתרון מסוים: נשים בהיריון ישקיעו כל מאמץ למען בריאותו של העובר, לפעמים, יותר מאשר למען עצמן...
הטעות הנפוצה ביותר בקשר לסוכרת היא האמונה ש"לסוכרתיים אסור לאכול פחמימות". נהפוך הוא! פחמימות בצורת דגנים מלאים, הן המפתח לאיזון רמת הסוכר בדם.
המטופלת הגיעה לפגישה, ויחד הרכבנו טבלת "מותר/אסור". ידעתי שהיא לא תיבהל מרשימת האיסורים – אסור סוכר, דבש, מולסה, סילאן – עד כאן, אין הפתעות. מלבד אלה יש להוריד מהתפריט גם תפוחי אדמה, אורז לבן, פסטת חיטה. למעשה, כל הקמחים אסורים מלבד שניים: קמח טף וקמח פולנטה. מקמח פולנטה (תירס) מכינים בצק, בדומה לבצק פיצה, ומורחים עליו ממרחים. זה התחליף ללחם. קמח טף הוא קמח אתיופי, עשיר בברזל ובסידן, בעל ערך חלבוני גבוה והוא אינו מעלה סוכר. האתיופים מכינים ממנו לחם אינג'ירה. אנחנו מכינים ממנו חביתיות!
לרשימת המותר, נכנסים הדגנים המלאים: דוחן, אמרנט, גריסי פנינה, כוסמת, קינואה, גרעיני כוסמין (לא הקמח!) ופולנטה. אם משתוקקים לפסטה, אז פסטת כוסמין, פעמיים בשבוע. אפשרי גם אורז מלא, פעם עד פעמיים בשבוע.
לרשימה זו מצטרפות הקטניות, שמעצם היותן עשירות בסיבים, הן מסייעות להורדת הסוכר: שעועית אזוקי, שעועית לבנה, שחורה, אדומה, לימה, מנומרת, עדשים, גרגירי חומוס. כמו בסלט ירקות, חשוב לשמור על גיוון!
למרק היומי של המטופלת הוספנו שדרוגים להורדת הסוכר: גריסי פנינה ופטריות שיטקי מיובשות. פטריות אלה מסייעות להורדת כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר. מעבר לכך, הן גם מחזקות את מערכת החיסון.
ומה עם שייק פירות של הבוקר? הרי פירות זה בריא! נכון, אבל לא לסוכרתיים. שייק הפירות צומצם לרבע בננה, תפוח אחד, אוכמניות קפואות, תמר מיובש (אם חייבים), גבעול סלרי, עלים ירוקים כמו מנגולד או חסה, מעט פטרוזיליה, כף דגן מבושל וכף זרעי צ'יה. שאריות מהשייק? מקפיאים לקרטיבים... מעבר לשייק, אין פירות במהלך היום. מה במקום? הרבה ירקות!
כמה מילים על הצ'יה – זרעים שחורים קטנטנים, עשירים בסידן ובחומצות שומן מסוג אומגה 3. הזרעים האלה מונעים את הקפיצה שקורית לאחר אכילת מתוק. אפשר לטחון (אני אוהבת לערבב את הזרעים הטחונים עם רסק תפוחים שאני מכינה) ואפשר לפזר כמו שהם, על סלט או על דייסה. באחד המחקרים בנושאי תזונה וסוכרת, נתנו לקבוצה אחת לחם ולשנייה, לחם שבו 10% מהקמח הוכן מזרעי צ'יה טחונים. בקבוצה השנייה, הסוכר לא קפץ בעקבות אכילת הלחם.
ימים לאחר הפגישה, התקשרה אלי המטופלת: "תשמעי, הסוכר נכנס לנורמה. הוא עדיין קרוב לגבול העליון, אבל יש לי הרגשה שאני בכיוון הנכון. דרך אגב, אכלתי פיצה. זה נורא?" "תלוי", עניתי לה, "איך הגוף שלך הגיב?" היא ענתה שנורא, הסוכר קפץ מאוד. "אבל מה עושים כשמתגעגעים לפיצה?" שאלה. ניתן להכין פיצה בהכנה ביתית (זו הדרך היחידה להיות בטוחים שלא הגניבו סוכר פנימה) עם בצק פולנטה במקום הבצק הרגיל של הפיצה. לזה מוסיפים רוטב עגבניות ומעט גבינה מעל.
כדי להבטיח את הירידה בסוכר, הציעה המטופלת להוסיף פעילות פיסית – 40 דקות הליכה, כמעט כל יום.
הבוקר, 6 ימים לאחר פגישתנו, התקשרה אליי המטופלת, מיד לאחר ביקור אצל האחות: "אני רוצה לבשר לך שלקיחת אינסולין ירדה מהפרק. לפני שבוע הייתה רמת הסוכר 140, ועכשיו אני על ממוצע 90".
מכאן תמשיך המטופלת בכוחות עצמה, ורק תתקשר לעדכן. היא שמה לב שגם מצבי סטרס מקפיצים לה את הסוכר. שתינו החלטנו, שאם יהיה בכך צורך, ניפגש ונתייחס ספציפית לעניין זה.
אני מאוד אוהבת את המשפט של הרופא היווני הנודע היפוקרטס: "יהיו תרופותיך למזונותיך ומזונותיך לתרופותיך". מעניין איך תזונה מסוג אחד יכולה לגרום לסוכרת, ותזונה אחרת, יכולה לרפא אותה.
 

הוסף תגובה

randomness