09 דצמבר 2018,יום ראשון

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

משגב

במשגב והסביבה

איזי בורנשטיין: הקול הוא כלי נגינה

Share

איזי בורנשטיין: הקול הוא כלי נגינה

מאת איזי בורנשטיין
מנפלאות הקול – קולך הבלתי מנוצל
הכותב, תושב שכניה, בוגר הקונסרבטוריון הלאומי בריו דה ז'נירו והאקדמיה למוסיקה בירושלים, זמר אופרה ומורה לפיתוח קול isybor@gmail.com
אנו נתקלים כמעט מדי יום באנשים המתלוננים כי לאחר דיבור או שירה שוטפים, הופך קולם לצרוד או פשוט נעלם\נאלם.
התופעה שכיחה במיוחד אצל כאלה המשתמשים בקולם ככלי עבודה (מורים, אנשי מכירות, פקידי קבלה, זמרים וכיו"ב). אותם אנשים משתדלים בכל זאת לשמור על  היגיינה ווקאלית כלשהי, אך לאמיתו של דבר אינם יודעים כיצד להפיק מכלי זה את מרב התפוקה, כיצד לשמור עליו מפגעי השגרה, והם נותרים חסרי אונים נוכח השחיקה המכרסמת בטיבו וביופיו.
הקול אינו עוד כלי עבודה. הקול הוא בראש ובראשונה כלי נגינה. והוא הבכיר מביניהם. לא במקרה ניתן להחמיא לנגן המפליא בביצועיו באומרנו: "הוא ממש שר בנגינתו!"
בתחום המוסיקה האמנותית נאמר על ידי המלחין הישראלי עדן פארטוש: "כל אדם חפץ לשיר. זה שאינו מצליח בכך מחפש את עצמו בנגינה. הנכשל בנגינה פונה לניצוח. כשגם ניצוח לא מסתדר אזי הופכים למבקרי מוסיקה...".
האזינו לקולות בביתכם ותיווכחו שילדיכם הקטנים מתחילים לשיר הרבה לפני ששלחתם אותם ללמוד כלי נגינה כלשהו. זה לא אומר שהם כבר יודעים לשיר. אדם הנולד עם קול פעמונים אינו בהכרח זמר גדול. הוא חייב ללמוד להשתמש בכלי המופלא הזה כשם שאדם המקבל כינור יקר ערך אינו הופך בו ברגע ליצחק פרלמן. גם אם הוא ניחן במוסיקליות והנו בעל כישרון  לכלי הספציפי, הוא חייב ללמוד לנגן עליו.
מקובל לחשוב במקומותינו שהגרון הוא המרכיב העיקרי במערכת ההפקה הקולית. אמירות כדוגמת "הוצאתי את הגרון על תלמידיי", "הלך לי הקול בחזרה של המקהלה" הן אמירות שגורות ונשמעות כל העת.
השפה העברית היא בעלת אלמנטים גרוניים (guturals)למכביר והדבר אינו מחמיא כלל למיתרי הקול של דובריה. בשפה לטינית, כפורטוגזית, הדיבור כלוא לחילופין במערות האף ובמעמקי הגרון. אצל הצרפתים ניתנת הבלטה לדיבור האף (nasal) אך שחיקתו של הגרון לא תסולא בפז. איטלקית היא השפה אשר מדוברת באופן טבעי בקדמת הפנים (maschera) והיא מעניקה לשומע את התחושה שכל איטלקי הוא זמר אופרה.
מכאן אנו לומדים שעלינו לנהוג במשנה זהירות ולטפח את גרוננו – בית האחסון של מיתרי הקול, כי זהו הנכס הגדול שלנו. אי לכך נשאלת השאלה הכיצד והיכן נשקיע מאמץ בעת דיבור או שירה כך שקולנו לא יבגוד בנו, ישמור על יופיו וברקו וישרת אותנו נאמנה? התשובה איננה חד משמעית מכיוון שמספר אלמנטים חייבים לתפקד בו זמנית. הבסיסי מביניהם היא הנשימה. הנשימה היא אבן היסוד של ההפקה הקולית. החזקת עמוד אוויר, הובלת הקול בעזרת האוויר הזה והוצאתו החוצה (emission) היא האלמנט הראשון שבו עלינו לטפל בעת ההתייחסות להפקת קולנו.
המשך יבוא.
קטגוריה: 

הוסף תגובה