18 ינואר 2019,יום שישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

ילדודס

במשגב והסביבה

מפגש שיתוף ידע למורים בחדר מתמטיקה שימושית בהר-גילון

Share

מפגש שיתוף ידע למורים בחדר מתמטיקה שימושית בהר-גילון

פורטל משגב-לינק
24 מורות ומורים מכל בתי הספר במשגב (יסודיים, על יסודיים, יהודיים, בדואים, ייחודיים ודתיים) הגיעו למפגש של שיתוף בידע בנושא מתמטיקה בבי"ס הר גילון.
בשנתיים האחרונות מתפתחות בהר גילון יוזמות חינוכיות ותכניות לימוד חדשניות וייחודיות שאחת מהן הינה הפיכת ההתמודדות עם המתמטיקה והגיאומטריה לחווייתית ומשמעותית ללומדים. לשם כך נבנו תכנית לימודים וסביבה לימודית ייחודיים. 
המפגש כולו התקיים בחדר "מתמטיקה שימושית" ובמהלכו הציגה אתי מנדל, יוזמת ומובילת התכנית, את הרעיונות ויישומם. 
אתי סיפרה על התהליך שהוביל לחדר ולתכנית הייחודית המתקיימת בו.
 
בשלב ראשון בנבחר מקלט ששימש לשיעורי מתמטיקה בקבוצות קטנות, כמרחב החדש.
"החלטנו – מספרת יעלי גזל, מנהלת ביה"ס- כי עלינו להיפרד מהכיתה המסורתית ובכך בעצם להכריז "כאן זה אחרת" הכרזה שפותחת לכל תלמיד ובמיוחד אם הוא מתקשה הזדמנות להוכיח את עצמו בסביבה חדשה, מוחשית ומעניינת, ומיד הוצאנו מהכיתה את הלוח, הכיסאות והשולחנות."
השלב הבא היה ליצור סקרנות ולהקל על ההבנה באמצעות המחשה.
אתי: "יצרתי מגרש משחקים לימודי, מהנה ומאתגר הנותן הרבה מעבר להקניית ידע בתחום החשבון וההנדסה והופך את הידע המתמטי לאמצעי כדי לעמוד במשימות שונות"
בשלב זה הוכנסו לכיתה, אמצעי המחשה רבים: מתחת לדלת הכניסה מודבקת מדבקת מד זווית הממחישה את מושג הזוויות על ידי פתיחת הדלת. מהתקרה תלויים גופים הנדסיים  ועוד.
"הבית", המהווה את גולת הכותרת בחדר, הוא אחד מאמצעי ההמחשה. זהו בית עץ שיוצר במיוחד לצרכי הלמידה, המאפשר הסתכלות והבנה על מושגים כגון היקף, שטח, נפח וסוגי משולשים. תוך פתרון בעיות והתמודדות עם משימות שונות.
התלמידים מתבקשים ל"הלביש" את הבית, הגינה, הבריכה ועוד...
 
אתי הציגה את הפיילוט שמתקיים עם תלמידי שכבת ד', אשר החלו לעבוד על ה"בית" והתבקשו לרצף אותו. לשם כך הועמד לרשותם תקציב (שטרות ומטבעות "גילוניים"), סוגי ריצוף ומחיריהם. כדי לעמוד במשימה על ילדי הקבוצה לחשב את שטח הרצפה, לבחור ריצוף מתוך ההיצע ולחשב כמה עליהם לשלם ורק אז הם יכולים לרצף אותו בפועל.  כל אלו מיומנויות חשבון והנדסה הנדרשות מתלמידי כיתות ד' הנלמדות באופן מותאם לגילם, המפתחות חשיבה יצירתית, חווייתית ורלוונטית. וכתוצר נלווה הם מקבלים את התשובה לשאלה השגורה בפיהם "בשביל מה אני צריך ללמוד את זה...", "מה זה יעזור לי בחיים?..."
 
צוותי החינוך התעניינו, שאלו שאלות רבות להבנת תכנית הלימודים ויישומה בפועל. והביעו התפעלות מהרעיון ומהביצוע.
 
"כולי תקווה – מסכמת יעלי גזל-שבעתיד יתקיימו מפגשים דומים בבתי הספר לשיתוף בידע, כי הרי בסופו של דבר כולנו עושים דברים מדהימים ומכל מלמדי השכלתי."
 
נועה צוק - מנהלת אגף חינוך: "חדר המתמטיקה הוא דוגמא מצוינת ליישום של מסמך העקרונות של החינוך במשגב, יזמות וחדשנות פדגוגית שנותנות למורים הזדמנות לממש חלומות, מגבירות את המוטיבציה להוראה ומכאן, באופן ישיר גורמת לחוויית למידה אחרת".

הוסף תגובה

randomness