18 נובמבר 2018,יום ראשון

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

בריאות

במשגב והסביבה

ד"ר הדר נוימן על "זה רק אני והתזונה שלי"

Share

ד"ר הדר נוימן על "זה רק אני והתזונה שלי"

ד"ר הדר נוימן
רגע לפני חג הפסח. חלק מאתנו כבר מדמיין את העלייה במשקל הצפויה מאכילת המצות (עם או בלי השוקולד), אחרים רואים דווקא בשבוע הזה זמן טוב להתחלה של דיאטה, ועל חלק מאתנו זה בכלל לא משפיע. אבל זה בהחלט זמן טוב לבחון מחדש את מה שאנחנו אוכלים ביומיום. 
האם שמתם לב לתופעה המוזרה הזו ששני אנשים יכולים להתחיל את אותה הדיאטה, לאכול כמעט את אותו הרכב מזון ואת אותה כמות המזון אך רק אחד מהם מרזה? כמובן שמשקל הגוף אינו מושפע רק מהמזון שאנחנו אוכלים – ועדיין... איך זה יכול להיות? (שלא נדבר על זה שזה לא במיוחד הוגן...).
האמת היא שזה לא מפתיע במיוחד. אנחנו שונים מאוד זה מזה בהרבה אספקטים פיזיולוגיים: בגנטיקה שלנו שמשפיעה על אנזימים מטאבוליים, ברמות הסוכר הבסיסיות שלנו, ברמות ההורמונים שלנו ובחיידקי המעיים שלנו, חיידקים שיש להם חשיבות מכרעת בפירוק המזון. אז למה שנהיה דומים בהשפעה של האוכל עלינו? ובכל זאת, רוב סוגי הדיאטות שמוצעות כיום מוצעות לקהל הרחב מבלי לעשות התאמות אישיות. אחת הסיבות לכך היא שקשה להחליט לפי איזה מדד לעשות את ההתאמות האישיות האלו.
בשתי מעבדות מחקר במכון וייצמן שעובדות יחד בשיתוף פעולה, בראשות ד"ר ערן אלינב וד"ר ערן סגל, החליטו לבחון מחדש את רעיון הדיאטה המותאמת אישית. מה שעניין אותם במיוחד היה אלו מזונות גורמים לעלייה ברמות הסוכר והאם המאכלים האלו עקביים באנשים שונים. רמות סוכר גבוהות בדם לא מהוות אומנם מדד ישיר, אך הן מהוות גורם סיכון להשמנת יתר, ליתר לחץ דם, למחלות מטאבוליות, להתפתחות סכרת מסוג 2 ולעוד מצבי חולי.
במחקר שלהם השתתפו כ-800 נבדקים אשר נוטרו במהלך שבוע ותיעדו כל דבר שאכלו, כל פעילות גופנית שעשו וכל פעילות מעיים שעשו. זה הסתכם בנתונים של כ-47,000 ארוחות. בנוסף, חובר אל כל משתתף מכשיר שבדק בכל כמה דקות את רמות הסוכר בדם, ונלקחו מהם דגימות דם וצואה לצורך אנליזת חיידקים. תוצאות המחקר שלהם התפרסמו בעיתון המדעי היוקרתי Cell.
הן גילו כי אכן לאנשים שונים יש תגובות שונות של רמות סוכר בדם בהתאם לאכילת מזונות. כצפוי, אצל חלק מהאנשים היו אלה המאכלים המתוקים שהעלו יותר את רמות הסוכר, אך באופן מפתיע, מצאו כי בחלק אחר מהאנשים אכילת סושי העלתה את רמות הסוכר יותר מאשר אכילת גלידה או אכילת בננה או אכילת עוגיות... המסקנה הברורה הייתה כי לכל אדם יש להתאים תפריט אחר בכדי לשמור על אותן רמות סוכר בדם.
עוד ממצא מפתיע במחקר זה היה הקורלציה ההדוקה בין אוכלוסיות חיידקי המעיים ובין דפוסי העלייה של סוכר בדם בעקבות מזון. למעשה, החוקרים בנו אלגוריתם שעל פיו יכלו לנבא בהצלחה, מתוך הסתכלות על אוכלוסיות החיידקים של נבדק, מהם המאכלים שיגרמו לעליות גבוהות ברמות הסוכר שלו, ובעצם לאפשר להרכיב לו דיאטה מותאמת אישית.
כרגע עוסקים החוקרים במחקר המשך שבודק אוכלוסייה של חולי סכרת ומועדים לפתח סכרת. כמו-כן, בכדי להמליץ באמת על דיאטה זו או אחרת צריך לבדוק אספקטים בריאותיים נוספים מלבד רמות הסוכר בדם. אך אין ספק שמחקר פורץ דרך זה פותח עולם חדש של דיאטות והבנה לגבי חשיבות החיידקים בתהליך.
עוד על המחקר שלהם אפשר לראות בסרטון אנימציה נחמד שהם יצרו:
https://www.youtube.com/watch?v=Ryc5M3Ciytg&feature=youtu.be
או באתר הפרויקט שלהם:
http://www.personalnutrition.org
קטגוריה: 

הוסף תגובה