18 נובמבר 2018,יום ראשון

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

ספורט

במשגב והסביבה

דודי שבי על "בחזרה לספורט"

Share

דודי שבי על "בחזרה לספורט"

דודי שבי
לא מעט אנשים שלכאורה "תלו את הנעליים" חוזרים לזירה ספורטיבית תחרותית בגיל מאוחר, המוטיבציה שמתחילה לבצבץ היא מענה לגירוי המחשבתי – רגש חזק שמושך לחברות, להתמודדות, לשייכות, לאתגר ולסיפוק אישי...
האהבה הישנה
לא מעט אנשים שלכאורה "תלו את הנעליים" חוזרים לזירה ספורטיבית תחרותית בגיל מאוחר. ה"חוזרים" יכולים להתחרות בענפי ספורט שקרובים ליכולתם ברמת התנועות והקואורדינציה, או לבחור בתוכנית אימונים חדשה ובמשחק קבוצתי שיצריך מהם תרגול תנועתי חדש. המוטיבציה שמתחילה לבצבץ היא מענה לגירוי המחשבתי – רגש חזק שמושך לחברות, להתמודדות, לשייכות, לאתגר ולסיפוק אישי. הרגשת התחרות והשייכות יכולה גם להופיע אצל חלקנו תוך כדי צפייה במשחק בטלוויזיה, אבל אלו שהתחרו בעבר חווים רגש אחר, רגש שקשה לתאר אותו במילים. זהו רגש שמשלב ציפייה וסקרנות למה שיקרה, רצון להתמודדות ולהצלחה. אלו רגעים מנטאליים שממקדים וגורמים להשתוקקות, לגעגוע ולהתעלות אישית, תוך שימוש בכל הכישורים האישיים הנדרשים להצלחה במטרה.
 
ספורט "בתר תחרות"
המילה "בָּתַר" בעברית היא תחליף למילה הלועזית POST – אחרי. זאת אומרת שספורטאים שהתחרו ברמה מקצועית בעבר "חוזרים" לפעילות  תחרותית. הם עושים זאת בעיקר בגלל הדחק והרגש. עליהם לקחת בחשבון את רמת הכושר הגופני שלהם, את רמת המאמץ שיידרשו לה בפעילות החדשה, בתיאום צפיות אמתי מול עצמם. ה"חוזרים" צריכים להיות מוכנים לקשיים שונים, לרבות: פציעות, תסכולים חדשים, שינוי אורח חיים וכו'. ה"חוזרים" צריכים לפתח שוב הרגלי שינה מותאמים ותזונה נכונה בהתאם למאמץ הנדרש. חזרה שיטתית על תנועות שנרכשו בעבר צריכה להיות בצורה מבוקרת ומותאמת ליכולת האישית. אחת הטעויות של ספורטאים "בתר תחרותיים" היא האיזון – איך לשלב בין היכולת האישית שלי, לבין הרצון החזק והשאיפה להצליח ולהתקדם? מצד אחד הם מאוד רוצים לנצח ולהצליח, ומצד שני הם מסכנים את גופם בתנועות ובמצבים שהם אינם רגילים אליהם בשגרה.
 
התאמות בספורט ה"בתר תחרותי"
אני משווה את רמת המוכנות הפיזית והנפשית של הספורטאי ה"בתר תחרותי", זה שהחליט לקום מהספה ולצאת לעולם של ה"גדולים", לאלה של ילד בגן חובה. מגוון התנועות לא מפותח מספיק, הלב קטן יותר ופחות חזק, ההתמצאות במרחב השתנתה בהתאם למהירות ולקדמה של הספורט והיחס בין רמת הביצוע ובין התרגיל גדול מאוד. לכן יש לעשות התאמות שיקלו על ה"חוזרים".
השבוע הייתה לי שיחה עם מורה שנפגעה בפעילות "מאמא נט" באצבע, וכעת היא צריכה לעבור ניתוח. לשחק ודאי שהיא אינה יכולה. ברגע שרמת התחרות עולה, עולה גם רמת הסיכון ולכן צריך לשקול אמצעים שימעיטו את הפציעות וישאירו את חווית המשחק. לדוגמה: שימוש בכדורי עף רכים לאימהות שמשחקות. אומנם זה לא כמו כדור בליגת העל, אבל גם האימהות שמשחקות הן לא בליגת העל. לדעתי הרבה יותר אנשים יחזרו לשחק ולעסוק בספורט תחרותי אם יהיו להם התאמות שיקלו על רמת הסיכון. יש הבדל גדול בין אצבעות של ילדה שגדלה בתוך הענף והפכה לבוגרת, לבין אצבעות רגישות של אימא, שלא שיחקה בעבר כדורשת. התאמות ברמת האימון ורכישה של כדורים מותאמים ורכים לא יפגעו בליגה, בהנאה או בספורט. זה רק יחסוך פציעות מיותרות.
 
לשמור על הלהבה
בכדי להמשיך להתחרות לאורך זמן, צריך לשמור על האש שבוערת ודוחפת להתמודדות. שימת דגש לתהליכים ולדרך יוכלו לעזור בכך. אם הרגש הוא המניע אותנו לצאת ולהתחרות, חשוב שנשמור על רמה כזו שתאפשר לנו הנאה לאורך זמן. ההנאה נובעת מהיכולת שלנו לעמוד ביעדים האישיים שבחרנו תוך שמירה על בריאותנו ועל אורח חיים מאוזן ולא קיצוני. בראיון שהתקיים עם קובי בראיינט שחקן הNBA המעוטר, הוא סיפר שההנאה שלו מהתחרות היא דווקא בהכנה לתחרות! ההרגשה שמלווה ספורטאים לפני התחרות עוזרת להם להתמקד בעצמם, להרגיש, לחוש את הסביבה, ולחדד את כל החושים למטרה אחת. הרגשה ייחודית זו תוכל להישאר ולהתפתח אם נשמור על הערכה לדרך ולתהליך ולא בהכרח לתוצאה.
 
עקרונות חשובים לחוזרים להתחרות
  • איזון – שמרו על פעילות מאוזנת ולא קיצונית מדי
  • הקשבה – קודם כול לעצמכם, לגוף ולסימנים בדרך. אם אתם נפצעים יותר מדי, כנראה שיש משהו שאינו מאוזן
  • דופק לב – בדקו אצל רופא ספורט את קצב הלב שלכם במאמץ. אל תעלו מעל לרמת הדופק המרבי שלכם וכך תימנעו מסיכונים מיותרים.  80%-70% מהדופק המרבי זה די והותר. החישוב פשוט – 220 פחות הגיל שלכם, זהו הדופק המרבי שלכם
  • תזונה – התאימו את התזונה שלכם לפני התחרות ואחריה. שמרו על רמת הברזל והסידן בגוף והקפידו על בדיקת דם תקופתית
  • משמעת עצמית – אם תהיו גמישים, תקפידו על הרגלים של מתיחות, טיפול בפציעות, הכנה נכונה לפני אימון ומשחק, שינה טובה וטיפולי גוף קבועים, תוכלו ליהנות לאורך זמן
קטגוריה: 

הוסף תגובה