12 דצמבר 2018,יום רביעי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

הדס צחור על "פשוט לגזור – כיצד ללמד ילד לגזור במספריים"

Share

הדס צחור על "פשוט לגזור – כיצד ללמד ילד לגזור במספריים"

הדס צחור
גזירה במספריים הנה פעילות בעלת חשיבות עבור ילדים בגילאי הגן, היות שמיומנות זו נחשבת למיומנות קדם-כתיבה, וכאשר היא נרכשת בצורה נכונה היא עשויה לסייע לפיתוח השליטה בכלי כתיבה.
גזירה נכונה תעניק תרגול טוב לפעילות משותפת של כל אצבעות כף היד ותחזק את שרירי האצבעות. כך ישתפרו מיומנויות המוטוריקה העדינה של הילד וכן אחיזת העיפרון והשליטה בכלי הכתיבה.
 מאיזה גיל מסוגל ילד לגזור?
לקראת גיל 3 רוב הילדים מסוגלים לאחוז במספריים, לפתוח ולסגור אותם ולגזור כחצי דף פוליו לרוחבו, בהתחלה ללא דיוק.
בגיל 4 מצליחים רוב הילדים לגזור צורות פשוטות, ולהזיז את הנייר ביד האוחזת בעת גזירה.
לקראת גיל 5 רוב הילדים מסוגלים לגזור צורות מורכבות יותר.
 
כיצד ללמד ילד להשתמש במספריים?
על מנת להצליח בפעילות הגזירה יש צורך בשתי מיומנויות בסיסיות:
האחת היא היכולת לבצע את פעולת הפתיחה-סגירה של המספריים והשנייה היא יכולת גזירה על קו ישר.
לימוד פעולת פתיחה – סגירה:
את מיומנות הפתיחה-סגירה של המספריים ניתן לתרגל עם הילד באמצעות אביזרים שונים הנמצאים בבית ומדמים את אותה פעולה של היד. לדוגמה:
בקבוק ספריי – תנו לילד להשקות את הצמחים בעזרת בקבוק ספריי או לשחק אתו בזמן הרחצה. פעולת הלחיצה והשחרור של ידית הבקבוק מדמה את פעולת היד בזמן גזירה.
אטבי כביסה – פתיחה וסגירה של אטבי כביסה גם כן מאפשרות לילד לחוש את תנועת הפתיחה-סגירה הדרושה בעת גזירה. אפשר לתת לילד לאסוף חלקים קטנים (נייר מקומט, צימוקים, קליפות) לתוך מיכל בעזרת אטב. תליית כביסה על חבל בגובה הכתפיים של הילד (גרביים, בגדים תחתונים). הצמדת אטבים סביב קרטון ביצים או מיכל כדי ליצור "כלוב" לחיות משחק וכדומה.
עבור ילדים המתקשים בפעולה של פתיחת המספריים וסגירתם, יש בחנויות מספריים מיוחדים אשר נפתחים אוטומטית לאחר שהילד סוגר אותם.
 
יכולת גזירה על קו ישר
לפני שמתחילים בפעולת הגזירה כדאי לשים לב למספר פרטים חשובים:
כדאי להשתמש במספריים בעלות שפיץ קהה המתאימות בגודלן לגודל כף הילד של הילד.
אם הילד שמאלי חשוב לרכוש מספריים לשמאליים. שימוש במספריים שמאליים יסייע לילד השמאלי לחזק את ידו הדומיננטית. אציין כי יש ילדים שגוזרים ביד אחת וכותבים ביד השנייה. מצב זה הנו תקין. יחד עם זאת, כדאי שילד שמאלי יגזור ביד שמאל על מנת שיחזק אותה וישיג בה שליטה טובה יותר.
יש להקפיד שאחיזת המספריים נכונה. אחיזה נכונה היא כאשר האגודל בחור אחד והאמה בחור השני. האצבע יכולה לנוח מחוץ למספריים או להיכנס לחור שבו נמצאת האמה, אם אצבעות הילד קטנות. בעת הגזירה האגודל תמיד פונה כלפי מעלה.
היד שאינה גוזרת היא יד העזר אשר מחזיקה את הדף. יד העזר מייצבת את הדף באוויר ללא תמיכת שולחן, וגם בה, כמו ביד הגוזרת, האגודל פונה למעלה ויתר האצבעות נמצאות מתחת לדף. אל תתנו לילד להיעזר בשולחן בעת הגזירה.
איך מתחילים?
נתחיל בגזירת חומר רך כגון בצק. תנו לילד לגלגל בצק לצורת נחש או נקניקייה ולגזור אותם.
אחר כך אפשר להתחיל לגזור נייר. קל יותר לגזור דף בריסטול מאשר דף נייר רגיל היות שהוא יציב יותר ומאפשר לגוף להרגיש ביתר קלות את התנועה. הכינו לילד פסי בריסטול צרים (ברוחב של 1.5 ס"מ) כך שהוא יוכל לגזור אותם לרוחב בפתיחה ובסגירה אחת.
לאחר שהילד הצליח בגזירת רצועות בריסטול צרות אפשר בהדרגה להאריך את רצועות הבריסטול כך שהילד יצטרך לפתוח ולסגור את המספריים פעמיים ושלוש כדי לגזור את כל הרצועה לכל אורכה. מהרצועות שהילד גוזר ניתן ליצור אחר כך קולאז' או תמונה ועל-ידי כך ליצור תוצר משמעותי ולעורר עניין בפעילות. לאט לאט האריכו את הרצועות וצרו מהן שרשראות, מערכת כבישים למכוניות קטנטנות ועוד ככל העולה על הדמיון.
לאחר שהשתכללה גזירת קווים ישרים ניתן לעבור לגזירת עיגולים כאשר היד הדומיננטית גוזרת והיד השנייה מסובבת את הדף בהתאמה. מהעיגולים ניתן להכין זחל, ליצור שבלול או ספירלה וכדומה.
בהמשך נעבור לגזירת צורות פשוטות: ריבוע, מלבן, משולש  - צורות אשר מצריכות עצירה מדויקת בפינות. מצורות אלה ניתן ליצור בית, עץ וכד'.
לבסוף יוכל הילד להתנסות בגזירת צורות מורכבות כמו לב או כוכב, בגזירת קרטון עבה בעל התנגדות גבוהה, וכן צורות קטנטנות המצריכות שליטה ותאום מדויק יותר של שתי הידיים.
 
גזירה נעימה ובהצלחה!
 
קטגוריה: 

הוסף תגובה