22 אפריל 2018,יום ראשון

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

איזה מנהל/ת אני? (חלק ב')

Share
התמונה של אביבית שלומוביץ
א', 06/03/2016 - 11:36 -- אביבית שלומוביץ

הנה ההזדמנות שלכם לבחון מה סגנון הניהול שלכם, או של המנהלים שלכם בעסק.
1.      סגנון אי מנהיגות.  מאפיינים: הימנעות מנקיטת עמדה, קבלת החלטות וביצוע פעולות, כמו גם בעיכוב דברים ואדישות למתרחש. נוכחות המנהל לא תורגש ולא תהייה משמעותית. תגובת העובדים לסגנון זה: אדישות, חוסר הזדהות ומעורבות ונטייה להתמקדות בהשגת יעדים אישיים, אף כאלה המנוגדים ליעדי העסק.
2.       מנהיגות מתגמלת - מנהיגות זו כוללת בתוכה שלושה סעיפים:
(א)  ניהול על פי חריגים פאסיבי - המנהיג הפועל בסגנון זה מציב סטנדרטים לביצוע, אך יתערב רק אם משהו אינו פועל כשורה. מתמקד בשגיאות ובטעויות שנעשות, מתקן אותן ומחזיר את העבודה למסלול הרצוי אך אינו משתמש בהן כהזדמנויות ללמידה.
(ב)  ניהול על פי חריגים אקטיבי -   המנהיג מתמקד באיתור חריגים, סטיות וכישלונות, אך בניגוד לקודמו הוא אינו ממתין עד שהבעיה באה לפתחו, אלא הוא עצמו מתריע על סכנות וחריגות אפשריות בביצוע המשימות. המנהיג מציב "קווים אדומים", ערני לטעויות, אוכף כללים ונהלים, מתמקד במניעת טעויות מראש ובתיקון תכניות הביצוע. מבוסס על חיזוקים שליליים ולכן העובדים יימנעו מלקיחת סיכונים ויעדיפו לשמר שיטות עבודה מסורתיות. עובדים אלו לא יפגינו רמת ביצוע גבוהה.
(ג)  תגמול בונה -   מנהיג כזה מציג בפני אנשיו בצורה ברורה ומובנת את המטרות
ואת היעדים שיש להשיג, וקובע מי אחראי להשגתם, כמו כן הוא מקפיד להבהיר לכפופים לו מהו התגמול שיזכו לו בתמורה לעמידתם באותם יעדים מוסכמים. מנהיג כזה נוטל בדרך כלל חלק פעיל בהשגת המשימה, הוא מספק לאנשיו משוב בונה ומקפיד לשבח אותם כאשר הם ראויים לכך. מידת המאמץ שישקיעו העובדים תלויה במידה רבה במידת האטרקטיביות של התגמול הצפוי, או לחלופין במידת רתיעתם מן העונשים הצפויים להם במקרה של כישלון.
מנהיגות מעצבת- מייצגת את הרמה הגבוהה ביותר של המנהיגות. מניעה את המונהגים לעשות יותר מכפי שהתכוונו בתחילה, ולעתים קרובות אף מעבר למה שהם האמינו שביכולתם לעשות. המנהיג המעצב מעורר את מודעות העובדים למשימות ולמטרות הקבוצה. העובד יפעל לא רק על פי האינטרסים האישיים הצרים שלו, אלא יראה גם את טובת הקבוצה או העסק. ראייה רחבה זו אמורה לגרום לעשיית מאמץ  מיוחד ולהביא לתוצאות טובות יותר מאלו שהיו מושגות, אילו התקיימה בין המנהיג לעובד עסקת יחסי חליפין תועלתנית.
כלים מעשיים: איך להיות מנהיג מעצב שיניע את העובדים לפעולה? ענו בכנות והתחילו לפעול!
(א) מודל לחיקוי – עד כמה העובדים שלכם מזדהים אתכם או עם המנהלים שלכם
       ורוצים לחקות אתכם? 
      (ב) הנעה השראתית – עד כמה אתם יוצרים התלהבות ואופטימיות אצל העובדים
                שלכם? עד כמה אתם מעלים את הבטחון שלכם בעובדים להצליח?
(ג)   פתרון בעיות-  עד כמה אתם מעודדים  את העובדים שלכם להביא פתרונות?
       רעיונות ופתרון מצבים לעסק?
(ד) יחס אישי: עד כמה אתם מכירים את העובדים שלכם והצרכים שלהם?
באילו אמצעים אתם מקיימים תקשורת פתוחה? כיצד אתה מאפשר לעובדים שלך ללמוד מטעויות ומהצלחות? מי מהעובדים שלך זקוק ליותר תמיכה? לבקרה? ומי לעצמאות? היחס האישי שהמונהגים זוכים לו מפחית את רמות התסכול והתחרותיות שלהם ומגביר את נכונותם לשיתוף פעולה .
הכותבת - אביבית שלומוביץ- יועצת ארגונית M.A בעלים ומנכ"ל חברת ת.נ פתרונות- פיתוח ארגוני ועסקי. החברה מתמחה בליווי עסקים וארגונים בעולמות איכות השירות והמכירות ואימון וליווי מנהלים. www.tenpitronot.com

הוסף תגובה

randomness