13 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

תרבות ופנאי

במשגב והסביבה

qtgvryvt
NG-Bar&Kitchen-2-Big_0_1
NG-Bar&Kitchen-2-Big_0_1
qtgvryvt

עדנה הררי על תובנות בנושא חינוך, טכנולוגיה ומגדר

Share

עדנה הררי על תובנות בנושא חינוך, טכנולוגיה ומגדר

עדנה הררי
140 ותיקים ממשגב נפשו באילת בארגון עמותת "מרחבים"
יושבת בכנס Edutech 2016** שדן בנושאים החמים ביותר בהקשר לחינוך ולטכנולוגיה. על הבמה  פאנלים מכובדים עתירי נשים בתפקידי חינוך בכירים, חוקרות ומרצות בתחום חינוך וטכנולוגיה. בקהל, הרבה אנשי חינוך ונשות מ‍ִנהל חינוכי בתחומי המדע והטכנולוגיה.
במצגת של נשיא קרן "אתנה" לקידום המורים בישראל, שקף ובו ציטוט מפי סטארט-אפיסטית חשובה "ילדים צריכים ללמוד לתכנת כמו שלומדים קרוא וכתוב". בעתיד, הוא אומר, צפוי גידול עצום במספר המשרות בתחום מדעי המחשב והתוכנה.
מדברים על תרומת הטכנולוגיה לחינוך. על אפשרויות חדשות עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. על פריפריה ומרכז. באמת חשוב.
מתבוננת היטב סביבי, מנסה לאתר בים הפרצופים ותגי השם, אנשים ובמיוחד נשים מתעשיית טכנולוגיה עילית (HI-TECH), חוקרים וחוקרות במדעים. לא מצליחה. חושבת שהיה כדאי וחשוב שיהיו כאן. 
יושבת ומקשיבה רוב קשב לרב שיח על הבמה. מדברים על ההתרגשות נוכח אוטיסט שהחל לתקשר לראשונה באמצעות מחשב לוח. נזכרת בניצוץ החדווה ובתחושת הצלחה על פני בתי כשהיא מצליחה להפעיל דגם רובוט לגו שבנתה ותכנתה בעצמה.
בתי...נזכרת כמה קשה לגייס בנות לחוג טכנולוגיה במיזם שלי*. איך מספר הבנות בקבוצה נמצא ביחס הפוך לגילן. איך יכול להיות שלא מדברים על זה כאן ?
מחסור בנשים ובנערות במדעי מחשב הוא בעיה מתועדת היטב. בשנת 2014 רק 18% מבוגרי מדעי המחשב בארצות הברית היו נשים.   
על פי מחקר של מרכז המידע והמחקר בכנסת ("נשים במדע" 2014), המצב בישראל אינו שונה. נכון לשנת 2012 שיעור הבנות שנבחנו בבגרות במקצועות אלקטרוניקה ומחשבים היה רק כ-1/3 מתוך כלל הנבחנים ושיעור דומה למד ברמה של 5 יחידות מדעי המחשב לבגרות, בעוד שהבנות שולטות בתחומי ביולוגיה, כימיה וביוטכנולוגיה עם 2/3 בממוצע מכלל הנבחנים.
באותו מחקר יש סקירה רחבה של פעילויות משרד החינוך, התעשייה ואקדמיה לעידוד בנות להשתלב בתחומי מדע, הנדסה ומדעי המחשב. שלל פעילויות ברחבי הארץ. שיתופי פעולה מדהימים. ממש מאמץ קבוצתי. אך עדיין, שיעורי מסיימות תארים אקדמאיים ראשונים ומתקדמים במדעי המחשב הנדסה ופיזיקה, נמוך מאד.
למה זה קורה ? מהו המכשול האמתי ? מהי הבעיה?
המחקר של הכנסת מנסה להבין למה. המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) טוענת שהחסמים העיקריים הם תרבותיים. תפיסות ונורמות חברתיות לגבי תחומי הלימוד בשילוב עם תנאים בלתי משלבים בשוק התעסוקה, מקבעים את המצב הקיים. 
מייאש! הרי פערים מגדריים מתפתחים היום כבר בגיל הגן. בעולמנו הטכנולוגי, אפילו השימושים באותם חפיצים (גאדג'טים) טכנולוגיים, הזמינים ברמה כמעט זהה לשני המינים, מתפתחים בכיוונים שונים כבר בגיל ביה"ס היסודי.
מסתכלת שוב בשקף ההוא על לימוד תכנות. רגע! קרוא וכתוב מלמדים בגיל צעיר, מתחילים בגיל הגן. אולי זו התשובה? גם תכנות וגם הנדסה, הן שפות. ידוע שבגיל צעיר קולטים שפות מהר. בגיל צעיר גם רמת החסמים שתוארו לעיל נמוכה יותר.
מתעודדת. ילדים בכל גיל אוהבים לשחק. רבים אוהבים גם ליצור. אם נשכיל לאפשר לבנותינו לקודד באמצעות משחק ויצירה, ללמוד תוכנה באמצעות יצירת משחקים ובאמצעות חוויית הצלחה מהירה, נפתח שער לדרך הנכונה.
לסיום שאלה לקוראים ולקוראות: יש לך בבית בת ובן, בני נוער. התקלקל לך מכשיר אלקטרוני – למי תפנה לעזרה ראשון ? האם הציפייה שלך מהבת שלך בהקשר זה זהה לזו שיש לך מהבן?
יכול להיות שפניתם לבת והיא אמרה שאינה יודעת איך לתקן. האם תציעו לה לנסות ללמוד ולמצוא את הפתרון בעצמה?
האם אנחנו באמת נותנים להן הזדמנות שווה?
חומר למחשבה...

הוסף תגובה

randomness