15 נובמבר 2018,יום חמישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

ספורט

במשגב והסביבה

דודי שבי: ספורט זה לא רק ספורטי

Share

דודי שבי: ספורט זה לא רק ספורטי

פורטל משגב-לינק
תמונה ראשית - צלם: 
עוזי מועלם
הורמוני הדחק
לקראת סוף העונה ובמהלך כל תחרות אישית אנו נפגשים עם הרגשת הלחץ
שליטה ברמת הלחץ בתחרות והכנה מוקדמת לתחרות, הן הבסיס למיצוי הפוטנציאל האישי של ספורטאי ושל הצלחתו. יש הבדל גדול בין ספורטאי שמגיע למשחק עם תוכנית משחק עצמית, לבין ספורטאי שמחכה שיגידו לו מה לעשות. בעת ביצוע כושל בתחרות יש ספורטאי שיצליח לעבור הלאה ולהתחרות, ואחר שיהיה מתוסכל עד דמעות. יש הבדל בין מאמן שאינו מתמודד עם הלחץ ויוצא מגדרו, לבין מאמן שנצמד לתוכנית משחק שלו ומתרכז בתחושות של השחקנים ולא בתוצאה. הלחץ יכול לשבש תוכניות אם מפרשים אותו בצורה לא נכונה.
 
Stress  עזר כנגדו –
מחקרים אחרונים מגלים שהלחץ שאנו חווים מושפע מההתייחסות ומהפרשנות שלנו כלפיו. למעשה, הלחץ הוא הרגשה טבעית, הרגשה שמכינה אותנו לקראת המשימה או התחרות הקרובה. אם נפרש את הלחץ כדבר שלילי ומזיק, כך תהיה גם ההשפעה של הלחץ עלינו. למעשה, חשוב שנהיה בלחץ! אחרת לא נוכל להתמודד עם העומס ועם המיקוד הנחוץ במשימות ולא נוכל לשמור על רמת הביצועים.
יש הורמונים שנקראים "הורמוני הדחק" שעוזרים לנו להתמודד על הלחץ. לכן, חשוב שהלחץ יתקבל כמניע למצוינות ולהצלחה במשימה. פרשנות אחרת פוגעת ביכולת שלנו להיות בשליטה עצמית במצבי לחץ.
 
כאן ועכשיו
ביצוע כושל בתחרות משנה לפעמים את רמת המוטיבציה אצל ספורטאים. למרות שהתחרות לא הסתיימה, הם חווים מועקה ולאחריה רמת הביצוע שלהם  נמוכה, ובמקרים מסוימים אף רשלנית. מאמן צריך להתרכז ב"כאן ועכשיו" וגם לדאוג שלשחקנים יהיו כלים להתמודד עם הרגשת ה"בושה" או ה"אכזבה" במהלך התחרות. בהרבה מקרים תגובת המאמן משפיעה על השחקן ישירות. השחקן, מרגיש שהוא טעה במהלך התחרות והוא כבר מנסה להתמודד עם זה... אין סיבה להזכיר את הטעות בזמן המשחק אלא בסיומו, יש לדרוש את רמת הביצוע הנכונה שוב מהשחקן ולהראות לו שעברת הלאה. חשוב להדגיש לספורטאים להסתכל על ההווה ועל המיידי ולדעת לעשות זאת בעצמך.
 
תוכנית משחק או תחרות
תוכנית המשחק של ספורטאי אינה פוגעת במידע ובמשימות שניתנו מהמאמן. התוכנית כוללת עקרונות ודגשים אישיים שהספורטאי מעוניין לשלב או לשפר בתחרות, בהתאם לתוכנית היעדים השנתית שלו. שחקן כדורסל, לדוגמה, יכול להחליט שתוכנית המשחק שלו תכלול יותר מאמץ בלקיחת כדורים חוזרים מהסל או דגש על אחיזה נכונה בכדור, וכיו"ב. כל ספורטאי רוצה לנצח, אבל במהלך המשחק הוא יכול להשפיע על רמת המשחק והביצוע שלו ולא על היכולות של השחקנים שמולם הוא מתמודד. יש חשיבות רבה להתמקדות בתהליך ולא בתוצאה.
 
הבעת האמון בספורטאי וביכולותיו
מאמן קבוצה חייב לזכור שלשלם יש חלקים, אבל הם צריכים להרגיש כך. ספורטאי שמשקיע מאמץ רב בביצוע הוראות המאמן צריך להרגיש את האכפתיות של המאמן מהתקדמותו ברמה האישית. המאמן יכול לעשות זאת על ידי כך שהוא מוכיח לספורטאי שהוא מאמין בו וביכולות שלו. ניתן לעשות זאת על ידי שיחות אישיות וגם בדרכים יצירתיות אחרות. ספורטאי מתמודד מדי יום עם השאלה :"האם אני אצליח?". המאמן צריך להראות לו שהוא מאמין ביכולתו להצליח ולבטא זאת בפניו.
 
 
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness