22 ינואר 2018,יום שני

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

אינטליגנציה רגשית בניהול

Share
התמונה של אביבית שלומוביץ
ב', 04/01/2016 - 12:02 -- אביבית שלומוביץ

לספור עד 10 ולנשום.... - אינטליגנציה רגשית בניהול

מהי אינטליגנציה רגשית?
אינטליגנציה רגשית היא היכולת או המיומנות של אדם לזהות, להעריך ולנהל את רגשותיו ואת
רגשות האחר.  זהו תחום חדש יחסית בפסיכולוגיה, ונטבע ע"י החוקר האמריקאי דניאל גולמן.
ניתן לחלק את המושג למימדים הבאים: (סלוביי ומאיירס, 1997)

1. תפיסת רגשות – ההיבט הבסיסי ביותר המאפשר עיבוד מידע רגשי. זוהי היכולת לזהות ולפענח רגשות בהבעות פנים, תמונות וקולות. מנהל המודע לרגשות של עובדים או קולגות שלו חווים  בסיטואציה מסוימת מאפשרת לו להשתמש במידע רגשי זה בקבלת החלטות. היכולת להבין ולחוות את רגשות האחר- אמפטיה- היא מיומנות  חשובה לשימור יחסים בין אישיים חיוביים.

2. שימוש ברגשות- היכולת לרתום את רגשותינו לטובת תהליכים קוגניטיביים שונים כגון חשיבה ופתרון בעיות. מנהל בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה יכול להשתמש ברגשותיו המשתנים לטובת המטלה שמולו. שימוש נוסף הוא בבחירה מבין מספר אפשרויות – היכולת לדמיין כיצד נרגיש כשאירוע מסוים יתרחש מאפשרת לבחור מבין אפשרויות מרובות.

3. הבנת רגשות וידע רגשי – יכולת מנהלים להבין את "שפת הרגש" וקשרים מורכבים בין רגשות שונים, להבחין בדקויות כגון ההבדל בין שמח לנלהב, לזהות ולתאר את התפתחות הרגשות במהלך הזמן, כמו למשל כיצד הלם יכול להפוך לצער ואבל. ידע רגשי מתייחס להבנת הגורמים וההשלכות של מצבי רוח ורגשות, התפתחותם והשינויים החלים בהם עם חלוף הזמן.

4. ניהול רגשות – היכולת לויסות רגשי של עצמנו ושל אחרים. הכוונה היא שליטה ברגשות שלנו בהתאם למצב, יכולת לרתום רגשות (אפילו שליליים) להשגת היעדים הרצויים.
 

אינטליגנציה רגשית בניהול-מולד או נרכש?
במהלך ליווי ניהולי, הבחנתי בצוות טעון רגשית כלפי מנהל הצוות שלהם.
הדבר התבטא בויכוחים, התפרצויות וקונפליקטים רבים בהתנהלות עימם ועם קולגות.
הבשורה החיובית: אינטליגנציה רגשית היא כמו שריר שניתן להתאמן עליו ולפתח אותו.
(בשונה ממנת משכל IQ שברובה מולדת).
2 מילות מפתח להצלחת התהליך עם מנהלים: מודעות ובחירה לעבוד על עצמי:

מהם היכולות והמיומנויות שניתן לפתח אצל מנהלים?
• מודעות לרגשות שלי כמנהל – מה אני מרגיש וחווה בקשר עם צוות/ממשקים/הנהלה
• מודעות לעוצמות וחולשות שלי כמנהל
• מודעות לצרכים הרגשיים של הצוות שלי/קולגות/הנהלה - – מה מניע אותם? מה לא?
• הקשבה פעילה- הקשבה למסרים הגלויים שהאחרים מעבירים לי אבל בעיקר למסרים הסמויים, שמתחת לפני השטח
• שליטה עצמית בסיטואציות ניהול מורכבות
• ויסות רגשות שליליים במצבי כעס או תסכול.
• העצמת רגשות חיוביים ותיקשור לאחר
• דחיית סיפוקים אישיים והתמקדות בצרכים הניהוליים..
 
יישום: כיצד ניתן לפתח מיומנויות אלו בניהול ?
• סדנאות אינטלגניצה רגשית –מיקוד בתקשורת תוך אישית ובינאישית, התמודדות עם לחץ, סגנונות תקשורת והשפעה, אסרטיביות, קבלת החלטות ועוד.
• ליווי אישי למנהל בשיטת פסיכולוגיה חיובית: זיהוי ומיפוי חוזקות המאמן לצד חסמים וגיבוש תכנית פעולה קונקרטית לשיפור.
• למידת עמיתים – מספר מפגשים קבועים של מנהלים מקבילים, בליווי יועץ מנחה. המנהלים מעלים דילמות, קשיים וצרכים. יחד מבצעים חשיבה ומעלים פתרונות מעשיים ליישום. תהליך זה מאפשר פתיחות רגשית ושיתוף ברגשות שבדרך כלל אינו  מתאפשר במהלך העבודה.
• תרבות מעודדת שיח בארגון - יצירת מנגנונים לדילאוג ושקיפות בין עובדים למנהלים
( למשל שולחנות עגולים ,שיחות משוב ועוד) המהווים פלטפורמה למודעות ושליטה ברגשות של המנהלים ובהבנת הסובבים אותם.
• הכותבת - אביבית שלומוביץ- יועצת ארגונית M.A בעלים ומנכ"ל חברת ת.נ פתרונות- פיתוח ארגוני ועסקי. החברה מתמחה בליווי עסקים וארגונים בעולמות איכות השירות והמכירות ואימון וליווי מנהלים. www.tenpitronot.com
 
מקורות:
GOLEMAN D., (2006)., Emotional Intelligence- Why It Can Matter More Than IQ
          קלודי, ט. (2007)., אינטלגניצה רגשית תיאוריה ויישום, הוצאת אח

הוסף תגובה