15 דצמבר 2018,יום שבת

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

תלמידים ונוער

במשגב והסביבה

רותי ספיר עם מורה נבוכים בנושא אבחונים ולקויות למידה

Share

רותי ספיר עם מורה נבוכים בנושא אבחונים ולקויות למידה

מאת רותי ספיר
אני פוגשת לא מעט הורים שמתקשים להתמצא במבוך המורכב של נושא האבחונים, כאשר מתעוררת בעיה הקשורה ללמידה אצל הילד שלהם.
(בתמונה: רותי ספיר – מאבחנת דידקטית באגודת "ניצן")
השאלה הראשונה היא: מתי צריכה להידלק אצל ההורים נורה אדומה? והתשובה היא: כאשר  הילד מגלה אחד או יותר מהסימנים הבאים:
- מתקשה עדיין  לקרוא – למרות שהוא כבר בכתה ד'.
- מדבר/ת ומתבטא היטב בשיחה אך לא בכתיבה – הכתב אינו קריא, כותב עם שגיאות כתיב רבות וההבעה בכתב דלה.
- בחשבון: לא זוכר/ת תרגילים של לוח הכפל – למרות אימון רב.
- מתקשה בחישובים פשוטים – אבל יודע/ לפתור משוואות עם שני נעלמים.
- אינו יכול לשבת יותר מ- 10 דקות – גם בכיתה. יש לו צורך לקום ולזוז, ואינו יכול לשבת לאורך זמן ולהקשיב. 
- שוכח ציוד, מחברות, מתקשה להתארגן
- מתקשה מאוד לרכוש שפות נוספות
ויש סימנים נוספים, שמעידים על פערים בין יכולת לבין ביצוע לבין הישגים.
מה כדאי לעשות כאשר חושדים שיש בעיה ומתלבטים בשאלה: האם הסימנים מחייבים אבחון? ואם כן – איזה אבחון יש לעשות? ומהו הזמן המתאים לכך? 
ראשית, חשוב לזכור כי כלל המפתח הוא בגיל הרך ובביה"ס היסודי – איתור מוקדם של קשיים או ליקויים בתחומי המוכנות ללמידה וברכישת מיומנויות הקריאה, הכתיבה והחשבון, וטיפול מתאים, משמעותי בקידום הילד ובמניעת קשיים בהמשך הדרך.
הצעד הראשון הוא: שיתוף והתייעצות עם הצוותים החינוכיים בביה"ס ומחוצה לו, המכירים את הילד – במטרה להתלבט איתם בהחלטה של נחיצות האבחון, סוג האבחון, מטרת האבחון ועוד.
 
פנייה לאבחון, במיוחד בגילאים הצעירים (בגיל הרך ובביה"ס היסודי), מומלץ לנסות דרכי התמודדות עם הקשיים בתוך מערכות החינוך. לעיתים שינוי גישה, התערבות קצרת מועד, לימוד ממוקד של מיומנות, יכולה לפתור את הבעיה. בספרות קראים לזה: RESPOND  TO INTERVETION .
 
החלטנו על אבחון, מה עושים הלאה(לקוח מהאתר של  "אגודת ניצן"):
מומלץ לפנות לאבחון רב-תחומי, אשר יתבצע במספר שלבים. בכל שלב יתבצע אבחון נפרד, ובמידת הצורך יומלץ על המעבר לשלב הבא: בשלב הראשון יתבצע תהליך איסוף מידע ע"י מילוי שאלונים ועריכת ראיון מקיף. בשלב השני – יתבצע אחד או יותר, מבין האבחונים הבאים:
אבחונים דידקטיים בדיקת כישורי למידה  אבחונים הבודקים יכולות קוגניטיביות (עיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות) וכן את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית וחשבון – בהשוואה לנורמות הגיל.
אבחון דידקטי כללי בעברית: אבחון זה חיוני כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. מטרתו לבדוק בראש ובראשונה באם קיימת לקות למידה. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), וכן את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה בעברית.
אבחון דידקטי במתמטיקה: מטרת האבחון לבדוק קיומה של לקות בסיסית במתמטיקה, (דיסקלקוליה). האבחון מתמקד בבדיקת יכולות החשיבה המתמטית, רמת הידע ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים ובהבנה מרחבית, בהתאם לנדרש בקבוצת הגיל.
אבחון זה נערך בהמשך לאבחון דידקטי כללי.
אבחון דידקטי באנגלית: מטרת האבחון לבדוק את השלכות לקות הלמידה על לימוד שפה שניה. האבחון מיועד לתלמידים החשים קשיים בלימוד השפה האנגלית. אבחון זה בודק את רמת הידע, אוצר המלים וכישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה באנגלית, בהתאם לנדרש בקבוצת הגיל.
אבחון זה נערך בהמשך לאבחון דידקטי כללי, בדרך כלל בחטיבה ובתיכון לשם הערכות למבחני הבגרות.
אבחון לבדיקת מוכנות לכתה א': במידה שעולה שאלה של מוכנות.
מטרת האבחון היא בדיקת הבשלות לרכישת מיומנויות הקריאה, הבנת הנקרא, הכתיבה והחשבון בקצב הנדרש בביה"ס והמלצה על התערבות מתאימה לקראת הלימודים. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות, (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), יכולות גרפו מוטוריות ותפיסה חשבונית, בהתאם לנדרש מקבוצת הגיל.
אבחון זה ייערך במשולב עם אבחון פסיכולוגי או בפני עצמו, בהתאם לקשיים המדווחים.
 אבחונים פסיכולוגיים (מאתר "ניצן")
אבחון פסיכולוגי מורחב: מטרת האבחון הנה הערכת הפוטנציאל האינטלקטואלי ובדיקת השפעות רגשיות וקוגניטיביות על תהליכי למידה. האבחון כולל הערכת מנת משכל ובדיקה מפורטת של התפקוד הרגשי.
אבחון פסיכולוגי במשולב עם אבחון דידקטי – אבחון פסיכו דידקטי: מטרת האבחון המשולב הנה אבחנה מבדלת בין קשיים לבין לקויות למידה. האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת
מנת משכל והערכה כללית של התחום הרגשי ובשילוב עם החלק הדידקטי, מקבלים תמונה כוללת.
האבחון חיוני לקבלת אישור להתאמות רחבות (ברמה 3), בדרכי היבחנות עפ"י דרישות משרד החינוך – יחד עם זאת, חשוב לדעת שאישור בקשת התאמות אלו ניתן על ידי ועדה מקצועית חיצונית של משרד החינוך.
פרטים על התהליך נמצא באתר שפי"י – שפינט תחת הלשונית של לקויות למידה.
 
אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז
בדיקה נוירולוגית המתמחה בהפרעות קשב וריכוז: ראיון מקיף המתקיים לאחר מילוי שאלונים מפורטים. בתהליך זה נאסף מידע מקיף לגבי הרקע הלימודי, הפסיכולוגי והפיזיולוגי של הפונה.
הערכה פסיכיאטרית – בדיקה קלינית המיועדת לבדיקת קיומן של הפרעות רפואיות או רגשיות וגם הפרעות קשב  נלוות והשפעתן על תהליכי הלמידה ולהתוויית טיפול בהתאם לנדרש. הבדיקה נערכת ע"י רופאים מומחים בתחום. ההערכה מתייחסת למכלול המידע שנאסף ויוצרת אינטגרציה של מכלול הנתונים.
בדיקות קשב ממחושבות - בדיקה המשמשת ככלי עזר לאיתור הפרעות קשב וריכוז, באמצעות בדיקת היכולת של הנבדק לעמוד במטלה מתמשכת ומשעממת יחסית. בדיקה זו הנעשית בעזרת מחשב, מבוססת על ניתוח התגובה לגירויים השונים המופיעים על המסך, כמו: השמטות, תוספות שגויות וכדומה.
במידה שאותרה בעיית קשב וריכוז בשלב הראשון של המבדק, ניתן להשתמש בבדיקה זו להערכת יעילות הטיפול התרופתי. 
אל לנו לשכוח שהאבחון הנו אמצעי להבנת הקשיים והתפקוד של הנבחן ולא מטרה בפני עצמה.
·         עבודה משותפת היא מילת המפתח – בעקבות המלצות האבחונים, חשובה ביותר חלוקת עבודה ותפקידים, קביעת מטרות, בניית תוכנית עבודה, שיחות משוב והערכה, דיאלוג מקדם בין כל הגורמים בסביבות הילד והילד עצמו.
 
הכותבת היא מומחית ללקויות למידה ומאבחנת דידקטית באגודת "ניצן" (לקידום וטיפול בילדים עם לקויות למידה), במשגב.
קטגוריה: 

הוסף תגובה