20 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

בריאות

במשגב והסביבה

גוף בריא בנפש שאכפת לה

Share

גוף בריא בנפש שאכפת לה

מאת דודי שבי
ספורט – זה לא רק ספורט 
במדור הקודם כתבתי על אופן השימוש בקול למאמנים ולמורים ועל היתרונות של שימוש נכון בקול. השבוע אתייחס באופן ספציפי למאמנים ולמורים לחינוך גופני בנושא שמירה על הגוף לרבות מערכת העצבים והשרירים, השלד, העצמות, הגידים והמפרקים ובמיוחד לתזונה נכונה, כלושר גופני, וליכולת להרגיש טוב ומוכן לכל אימון ושיעור.
 
חימום והכנה גופנית לאימון
כשהגעתי ביום ראשון לביה"ס, ראיתי שהמורה לחינוך גופני איריס אנטמן (מצפה אבי"ב) צולעת. אנטמן היא מאמנת בנבחרת ישראל  בכדורגל לנערות ולבוגרות. במהלך ההדגמה של תרגיל באימון היא קרעה את הרצועה של השוק. מקרים אלו שכיחים בקרב מאמנים ומורים לחינוך גופני. ניתן לשפר את רמת הביצוע בהדגמה ולהוריד את הסיכון לפציעה על ידי חימום מקדים של המורה עם עצמו או עם המתאמנים. ויטו גיליץ', מאמן כדורסל קרואטי שמאמן בישראל, אמר לי פעם בקורס המאמנים "לפני כל תרגיל שאני מדגים לילדים אני מתאמן עליו לפני האימון, ואם אני לא יודע לבצע את התרגיל בצורה מושלמת, אבחר תלמיד שיבצע את ההדגמה". היו לגיליץ' 2 סיבות לומר זאת: האחת – הוא אינו מעוניין להביך את עצמו על ידי ביצוע תרגיל הדגמה לא מוצלח. השנייה – הוא לא רצה להראות תרגיל לא מושלם מבחינה מתודית, ופחד לסכן את גופו ולהיפצע בתנועה לא נכונה. לזכותו ייאמר שהוא תמיד הדגים תרגילים. אפילו מסובכים מאוד, אבל בקצב יותר איטי ומותאם ליכולותיו.
 
טיפולים אישיים למאמן
כל מאמן חייב לשמור על גמישות המפרקים, הגידים והשרירים. לחשוב שניתן לאמן מבלי לטפל בגוף ברמה הטובה ביותר, זו טעות! הגוף הוא כלי העבודה שלכם ואתם ה"עסק" של עצמכם. כמו כל מכונה שצריכה טיפול, כך גם הגוף צריך את הטיפולים הספציפיים שכוללים: עיסויים, טיפולי פיזיותרפיה קבועים, טיפול בפציעות ישנות, וטיפול קבוע בעמוד השדרה וביציבה על ידי מומחים למבנה השלד והעצמות. אל תחכו לפציעה שתוביל אתכם לטיפול, הקדימו תרופה למכה ותדאגו שהגוף יהיה גמיש. מאוד גמיש!
 
 
תזונה מותאמת לפני אימון ואחריו
לא צריך להיות תזונאי בכדי להבין שיש מאכלים שאינם נכונים עבורכם והם מורידים לכם את רמת האנרגיה בהוראה. מאמן ששותה קפה עם 2 כפיות סוכר לפני אימון לא יהיה ערני יותר – להיפך! הסוכר נותן הרגשה של אנרגיה רק בגלל הפיצוי שהגוף מזרים עקב החוסר באנרגיה וההאטה של כל התהליכים בגוף. הורידו את הסוכר מהתפריט שלכם במהלך היום ותרגישו הרבה יותר רעננים! בדקתי את זה ולי זה עובד!
הקפידו לאכול כל 3 שעות ארוחה קלה עד שתרגישו שובע. לא טוב להגיע למצב שבו אתם מאוד רעבים. הרגשת רעב באמצע אימון פוגעת בתפקוד שלכם בהוראה. תכננו ארוחות מאוזנות למשך היום. הקפידו על שתיית מים (זו לא בושה להסתובב עם בקבוק מים ביד).
 
 
הרגשה נפשית באימון motion – Emotion
מפליא בעיניי שבאנגלית המילה motion – תנועה, נגזרת מהמילה Emotion – הרגשה. כלומר,  ברגע שיש עצירה בתנועה – זה משפיע על ההרגשה שלנו. מאמן שחש תסכול או כעס על המערכת או על תלמידים מסוימים או על עצמו יהיה הרבה פחות יצירתי ויתאמץ בדיוק לפי ה"חוזה". דרך ההוראה שלו לא תעורר למידה, והאנרגיות שהוא משדר יעוררו דחייה מהאימון וממנו. הרגש של המורה יהיה עצור והוא לא יצליח לעבור הלאה ולהשתחרר( תנועה).
הכלי לשחרור הרגשות הקשים הוא תנועה. תנועה יכולה להיות פעולה של שיחה כנה ודיבור על ההרגשה הקשה או שהיא יכולה להיות תנועה של הגוף שתעזור בשחרור הלחצים. הרבה פעמים אנו רואים מאמנים במהלך משחק או אימון עושים תנועות חדות ומהירות. זוהי תגובה רגשית ללחץ שהם מנסים לשחרר לקראת האתגר הבא.
 
 
לסיכום
שמירה על הגוף שלכם ועל ההרגשה הנפשית כמאמנים יאפשרו לכם להמשיך לעסוק במקצוע שאתם כל כך אוהבים. הלמידה המשמעותית ביותר אצל הילדים היא בהתבוננות ובהסתכלות על המורים והמאמנים שלהם. מה הם עושים במצב לחץ? איך הם מתייחסים אליהם? באיזה מצב רוח הם מגיעים?
רמת האנרגיה של המאמנים והמורים משפיעה באופן ישיר על המתאמנים. הרגש שהם מעוררים במתאמנים (Emotion) מוביל אותם למטרה העיקרית בחינוך הגופני שהיא התנועה (motion).
 
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness