20 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

דת בקהילה

במשגב והסביבה

קרח: יהונתן גרילק על פרשת השבוע

Share

קרח: יהונתן גרילק על פרשת השבוע

מאת יהונתן גרילק
אימרה שבועית:
על האמת לנקר במוח, כמו היתוש לטיטוס. {הרבי מקוצק}

סטטוס שבועי:
ישנו קשר ברור בין שיעור נישואי התערובת לשיעור ההשתתפות בבתי ספר יהודיים (על בסיס יומי ולא רק כהשלמות): ככל שיותר ילדים לומדים בחינוך יהודי, כך פוחתים נישואי התערובת. המדינות בהם אחוז נמוך יחסית של נישואי התערובת הן המובילות בתחום החינוך היהודי: דרום אפריקה ומקסיקו (עם שיעור השתתפות של 85% מהילדים היהודים), בריטניה (67%), אוסטרליה (65%), ארגנטינה (60%), קנדה (55%) וארה"ב (29%). רוסיה ואוקראינה כ-15% בלבד מן הילדים היהודים החיים בהן לומדים בבתי ספר יהודיים.

ציטוט שבועי:
יהודים לכו הביתה!
טוב זה לא חדש בעבר, מעולם לא לקחתם 'הצעה עדינה' זו ברצינות. אבל, ה' ישמור, נניח שהפעם חשבתם שבטויים אלו של אנשים חולים, למעשה, מביעים הרשעה והאשמה של כל האנשים החיים בארץ נפלאה זו (אמריקה) וכולכם כבר מתחילים לארוז את תיקיכם ולעבור למקומות ומחוזות לא נודעים.... אז, לפני שאתם עוזבים האם תעשו לי טובה? האם תוכלו להשאיר לנו את נוסחת החיסון כנגד 'פוליו' שהמציא ד"ר יונה סאלק היהודי? האם תהיו חסרי רחמים ותשאירו באמריקה ילדים חשופים למחלה? האם תוכלו בבקשה להשאיר בארצנו את הכישורים הפוליטיים שלכם לממשל תקין כמו גם את הספרות הטובה? האם תוכלו להשאיר פה את האוכל הטוב ואת סוד השאפתנות היהודית שהובילה אתכם להצלחה בכל התחומים? בבקשה, רחמו עלינו, הראו לנו את הסוד כיצד מפתחים גאונים כמו אינשטיין, שטיינמץ כמו גם אחרים שכל כך תרמו למדע אחרי הכל, אנו חייבים לכם את רוב המצאתה של פצצת האטום! אנו חייבים לכם תודה עבור התפתחות מרבית מחקר הטילים ויתכן גם שאנו חייבים לכם תודה עבור היותנו חיים במקום היותנו מוטלים בקברינו אסורים בשלשלאות ומסתכלים למעלה כיצד היטלר המזדקן נוסע אט אט במכונית קאדילק אמריקאית...
יהודים, בדרככם החוצה האם תעשו לי עוד טובה? האם תוכלו לעצור ליד ביתי ולקחת אותי עימכם? אינני בטוח שלא אוכל לחיות טוב בארץ בה יהודים לא יוכלו לתרום את מיטבם מפאת העדרותם. כאשר אי פעם תצטרכו לעזוב ,הטוב, האדיבות, והדמוקרטיה ילכו עימכם. כל דבר שאני וחברי לפלוגה נלחמנו עבורו במלחמת העולם השניה הולך עמכם. ה' עימכם! לכן, אנה עיצרו לפני ביתי, האטו וציפרו כי אני מצטרף אליכם!
{מכתב שהתפרסם בארה"ב לאחר מלחמת יום כיפור}

סיפור שבועי:
שעת מבחן!
י"א תמוז תש"א. מגטו קובנה מובל הרב אלחנן וסרמן זצ"ל הי"ד עם משפחתו קהילתו ותלמידיו לפורט התשיעי. כשהבינו והפנימו שזו דרכם האחרונה, פתח רבי אלחנן בדברים ואמר:
עלינו לזכור, שבאמת נהיה מקדשי השם. נלך בראש זקוף, ולא תעלה חלילה מחשבה פסולה, שהיא בבחינת פיגול, הפוסל את הקורבן. אנו מקיימים עתה את המצווה הגדולה ביותר: קידוש השם. האש שתבער בעצמותינו היא האש, אשר תקים מחדש את העם היהודי.{עדות הרב אפרים אשרי, 'חורבן ליטא'}

פרשה שבועית:
פרשת קרח / 'טיפול בהלם'

"ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם ואת בתיהם ואת כל האדם אשר לקורח ואת כל הרכוש. וירדו הם וכל אשר להם חיים שאולה, ותכס עליהם הארץ ויאבדו מתוך הקהל. וכל ישראל אשר סביבותיהם נסו לקולם, כי אמרו פן תבלענו הארץ" {במדבר ט"ז, ל"א-ל"ד}.

הרגע ההוא היה רגע נורא. הרגע בו בלעה האדמה את קורח ואת עדתו.
היתה זו התרחשות דרמאטית שהטביעה את רישומה העמוק בלב העם כולו. בדומה לרעידת אדמה בלב אזור צפוף אוכלוסין. בחלוף המהומה, כשהשתרר שקט, ניסו בני ישראל לעכל את הטראומה אשר חוו זה עתה. המעבר היה חד ופתאומי. שעה קודם לכן עוד געשה מערבולת יצרים אדירה, שסחפה לתוכה רבים מבית ישראל. מחנה ישראל היה כולו כמרקחה עקב המחלוקת הקשה שהוביל קורח כנגד הנהגתם של משה ואהרן. כל העם המתבונן במתרחש, המתין לראות כיצד יפול דבר.
עתה - הכול נגמר.
העם כולו עמד והביט בעינים קרועות בפיסת הקרקע הריקה שאך לפני דקות אחדות עוד המתה מבני משפחת קורח ומכל הנלווים אליהם. עתה, כל אלו נעלמו בתוכה בלא להשאיר שריד ופליט, משל לא היו כאן מעולם.
אך עצם ההתרחשות המאורעות הטרידה את המפרשים. לכאורה, היתה כאן סטייה רדיקלית מהתנהגותו הקבועה של משה. מה קרה כאן, שגם משה רבינו, אוהב ישראל הגדול, דרש את מיצוי הדין במקרה זה?
מדוע חטא קורח ועדתו היה חמור יותר מחטא העגל או מחטא המרגלים? מדוע בשני החטאים האחרים התייצב משה במלוא לבו הרחום והאוהב וביקש מאת הבורא על נפש העם, ואילו כאן - תקיפותו כה גדולה?
הנקודה טמונה בדברי משה עצמו: "בזאת תדעון כי ה' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי. אם כמות כל אדם ימותון אלה ופקודת כל האדם יפקד עליהם - לא ה' שלחני" (במדבר ט"ז, כ"ח-כ"ט). חטא זה שונה מן החטאים הקודמים. חטא העגל וחטא המרגלים היו חטאים נקודתיים. הם פגעו ברקמת אמונתו של עם ישראל בנקודה מסויימת, אך לא ערערו את עצם האמונה באלוקים או בתורתו. על כן, קיווה משה שבסליחת האלוקים ובתשובת העם - יחזור המצב הרוחני לקדמותו. ואילו כאן, ביטא קורח במחלוקתו את הערעור על המהות עצמה, על הבסיס שעליו נשענת התורה, זו האמונה במקורה האלוקי ובשליחותו האלוקית של משה רבינו.
במעשיו גרם קורח לזיוף של ההתייחסות הנכונה לתורה. זו הסכנה שבפניה עמד עם ישראל, שעה שקורח הטיף לכפירה בשליחותם האלוקית של משה ואהרן. תגובת הנגד חייבת לשכנע ולחולל את השינוי.
ואמנם, העם עבר זעזוע ששחרר אותו בבת אחת מקסמי תעמולתו של קורח.
מדובר היה בניתוח קשה שהציל את העם מבגידה בשליחות האלוקית.
{מעובד מספרו של הרב משה גרילק "פרשה ופשרה"}

שבת שלום - יהונתן גרילק

קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness