20 נובמבר 2018,יום שלישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

בריאות

במשגב והסביבה

מחוננים וצרכים מיוחדים / נטע דולב

Share

מחוננים וצרכים מיוחדים / נטע דולב

עיתון א-לה גוש

התפתחות א-סינכרונית בילדים מחוננים

מרבית האנשים מפרשים את המושג "מחוננות" כמבטא רמת אינטליגנציה גבוהה ביותר, כפי שהיא נקבעת באמצעות מבחני משכל. למעשה, מדובר במושג רחב הרבה יותר, הנוגע למערך קוגניטיבי ורגשי אחד, מערך הכולל היבטים התפתחותיים ייחודיים כמו גם היבטים משפחתיים וחברתיים. למעשה, מחוננות הִנה תופעה רחבה שכוללת את כל היבטי האדם.18k1euvoxlczgjpg
ברמה הקוגניטיבית, האדם המחונן מגלה מאפייני חשיבה ייחודיים הכוללים: התפתחות שפתית מהירה, שימוש באוצר מילים גבוה ונרחב, יכולת ביטוי ברורה וממוקדת, שאילת שאלות "חכמות" כולל הבעת דעה אישית ומסקנות, לימוד אוטו-דידקטי, התקדמות אקדמית והצורך למצוא מענים  אינטלקטואליים, פתיחות ורגישות לנושאים מורכבים הדורשים פתרון בעיות, תהליכי חשיבה גמישים, מקוריים ועמוקים, חשיבה עצמאית, דמיון עשיר, יכולת מעולה לשלב מידע, מהירות חשיבה, יכולת ייחודית של זיכרון, התמודדות עם אתגרים חשבוניים גבוהים, רמת אינטנסיביות גבוהה ורכישת ידע כללי מעמיק בתחומי תוכן ייחודיים, כגון: דינוזאורים, מערכת השמש, מדינות בעולם וכלי תחבורה.
מעבר לכישורים אלו, האדם המחונן מתאפיין בהתפתחות א-סינכרונית. כלומר, בעוד שברמה הקוגניטיבית ניתן לראות התפתחות מואצת של יכולות, בתחומים אחרים (כגון: רגשיים, מוטוריים) ההתפתחות היא "סבירה וממוצעת". אצל ילדים מחוננים, הכוונה היא לפער בין יכולת מנטאלית מסוימת שמתפתחת מהר מאוד, בהשוואה לגיל הכרונולוגי, לבין ההתפתחות הרגשית או תכונות אחרות המתפתחות באופן ממוצע. פער זה הוא ביטוי לא-סינכרונוזציה בהתפתחות והוא משקף מצב של חוסר התאמה ברמה התוך אישית כמו גם ברמה הבין אישית, בהשוואה לילדים אחרים. בעצם, הילד המחונן הצעיר עשוי להיראות כאילו שהוא בגילאים רבים בו-זמנית. הוא עשוי להיות בן 8 (הגיל הכרונולוגי שלו) ברכיבה על אופניים, בן 12 כאשר הוא משחק שחמט, בן 15 כאשר הוא לומד אלגברה, בן 10 כאשר הוא אוסף מאובנים ובן שנתיים כאשר הוא מתבקש לחלוק עוגיית שוקולד עם אחותו.
הסביבה שנמצאת במגע עם אותו ילד מחונן, מכירה לרוב רק את צדו האחד של המטבע בהתפתחות הא-סינכרונית. היא מכירה בהתפתחות הקוגניטיבית המהירה והמקדימה את גילו הכרונולוגי של הילד המחונן. היא אינה מכירה בצדו האחר של המטבע הקשור בהתפתחות ממוצעת או אפילו איטית יותר מן הגיל הכרונולוגי בתחומים אחרים. כתוצאה מכך, הסביבה אינה רואה את הילד המחונן כמכלול שלם. מכלול שיש בו לא רק מאפייני חשיבה גבוהים אלא גם חלקים ילדיים או חלקים מתקשים.
התפיסה המוטעית שלפיה ילד מחונן הוא ילד מושלם גוררת אחריה התייחסות שאינה תמיד הוגנת כלפי הילד המחונן. שכן, גם בסיטואציות חברתיות שבהן הוא מגיב בהתאם לגילו – הסביבה מצפה ממנו להיות הבוגר, האחראי, המבין, הסבלני, המתפשר. היא מצפה ממנו בכל תחום לנהוג באופן שמקדים את גילו.
כך למשל, באחת ההרצאות שקיימתי להורים פנה אליי אחד האבות ואמר שהוא אינו מבין כיצד ייתכן שהבן שלו, בכיתה ג', שמגשר בין כל החברים שלו, שמפשר ביניהם ושעוזר להם לפתור סכסוכים באופן בוגר ויצירתי, בוכה כמו תינוק כשהוא רב עם חבר טוב שלו על "שטות" קטנה בהפסקה בביה"ס. איך יכול להיות שהוא יודע לעזור לאחרים אבל כשזה נוגע אליו הוא אינו משתמש בכישורים הגבוהים שלו ופותר את הסכסוך?
ההסבר לכך קשור בחלק של הילד שזמין עבורו בתוך הסיטואציה. כאשר הילד המחונן עוזר לחבריו, הוא אינו מעורב רגשית ומכאן שהוא פועל מתוך השכל. במצב זה, הוא יודע להיעזר בכלים הקוגניטיביים שברשותו בדרך שמעוררת הרבה פעמים התפעלות והשתאות. אך כאשר הילד פועל מתוך הרגש (אם מישהו מעליב אותנו או פוגע בנו, אנחנו מגיבים מה"בטן"), הרי ש כל המערך הקוגניטיבי שלו אינו זמין עבורו באותו הרגע והחלק הרגשי שזמין לעיתים אינו מפותח או מיומן בדומה לחלק הקוגניטיבי.
הפער בהתנהגות, בתגובות ובכישורים מייצר תגובה מצד הסביבה שמתבטאת בחוסר הבנה במקרה הטוב, ובציפיות גבוהות ובכעס, במקרה הרע.
העניין הוא שגם הילד המחונן אינו מודע לא-סינכרוניות שקיימת בתוכו. גם הוא מצפה מעצמו לנהוג בכל התחומים כמו שהוא נוהג בתחום הקוגניטיבי. גם הוא אינו מבין מדוע הוא כל כך גרוע בכדורגל או בכדורסל או מדוע הוא בוכה וצורח במקום לדבר ולהציג טיעונים ברורים ומשכנעים לחבר שמתווכח איתו. הפער בתפקוד מבלבל גם אותו. הבלבול הזה עלול לייצר תסכול ובושה.
ניתן לסייע לילדים המחוננים בכך שנקבל את העובדה שקיימת חוסר התאמה גם בינו ובין ילדים אחרים בני גילו וגם בינו ובין עצמו. הם עשויים להרגיש הקלה אם נגיב באופן מבין ואמפטי ולא נשפוט אותם או נעביר עליהם ביקורת. התגובה המכילה מצד הסביבה בכלל  ומצד המבוגרים המשמעותיים בפרט, יש בה כדי להשקיט את הילד ואף להביא אותו לכדי זהות שלמה וקוהרנטית, כזו שאינה נשענת רק על המחוננות, כזו שמרגישה בנוח לשתף גם בחוסר הצלחות, בתחושות של חוסר אונים ובתחושה שמותר לו לבקש עזרה כשהוא מרגיש צורך בכך.
 
 
 
 

הוסף תגובה

randomness