16 נובמבר 2018,יום שישי

___
___
___

Twitter icon
Facebook icon
Google+ icon
YouTube icon
 

לימודים

במשגב והסביבה

חינוך משגבי בדיאלוג - מערכת חינוכית משלבת לתלמידים בעלי לקויות למידה

Share

חינוך משגבי בדיאלוג - מערכת חינוכית משלבת לתלמידים בעלי לקויות למידה

נועה צוק (דרך פורטל משגב)
חשיבה לחידוש במערכת החינוך העל יסודית במשגב
כפי שפורסם לאחרונה, התקבלה החלטה על הקמת בי"ס על יסודי נוסף בתוך הקמפוס של משגב. בנוסף לכך אני רוצה לשתף אתכם בכך שאנו בוחנים גם פתיחת מערכת חינוכית משלבת לבעלי לקויות למידה, באותו מתחם. אני משתפת אתכם בחשיבה הנ"ל כדי לקבל מכם תגובות, הערות ושאלות שנושא זה מעורר אצלכם.
בחינת הנושא מתבצעת בשיתוף עם גורמים שונים: משרד החינוך, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי - ד"ר בני פישר  והמפקחת על החינוך המיוחד של המינהל – אורנה פרידמן.
במקביל, מתקיימת חשיבה בנושא עם צוות ביה"ס והנושא יעלה לסדר היום בישיבה הקרובה של ועדת החינוך.
 
הרציונל
במשגב יש כ-100 תלמידים בשכבות ז'-י"ב שהם בעלי לקויות למידה. כיום הם משובצים בכיתות חינוך מיוחד.
פתיחת בי"ס כזה עשויה לתרום רבות לשיפור הצד המקצועי ולאפשר לנו למנות מנהל שתפקידו יהיה לטפל אך ורק בכיתות של החינוך המיוחד. זאת, בנוסף למשאבים נוספים שפתיחת בי"ס מביאה עִמה, כמו פתיחת מגמות ומסלולי לימוד מגוונים יותר.
עיקרון חשוב שאנו פועלים לאורו בבחינת הנושא הוא השילוב של כל תלמידי ביה"ס הנ"ל בפעילות החברתית והלימודית (בהתאם לצרכים וליכולת של התלמיד) כפי שהדבר קיים היום.
 
השאלות המעסיקות אותנו בבחינת הנושא
  • האם פתיחת מסגרת כזו  תפגע בשילוב שחווים היום תלמידי החינוך המיוחד עם שאר תלמידי השכבה?
  • האם פתיחת מסגרת כזו תגרום לחלק מההורים של תלמידי החינוך המיוחד להעדיף את החינוך הרגיל על פני ההשמה בבי"ס נפרד?
  • האם שאר תלמידי ביה"ס ימשיכו לחוות את השילוב הטבעי שקיים היום עם תלמידי החינוך המיוחד בתוך השכבה?
  • כיצד להקים מנהלות לשיתוף פעולה ולחיבורים בין ביה"ס לחינוך המיוחד לבין העל-יסודי ?
אשמח לתגובותיכם!
 
משולחן פורום מנהלי בתיה"ס במשגב
במפגש האחרון של פורום מנהלי בתיה"ס במשגב התארחנו בביה"ס העל יסודי.
הנושא המרכזי שבו עוסק הפורום השנה הוא המושג "למידה משמעותית" ויישומו בבתיה"ס השונים.
מורים ותלמידים הציגו למנהלים חלק מהעשייה החדשה בביה"ס סביב למידה מבוססת פרויקטים: בחטיבת הביניים ("תמונה משפחתית" בכיתה ז', "משגב לומדים משגב" בכיתה ח', מב"ת, פרויקטים בחממה, בכיתה י', 30% פרויקטים בהערכה פנימית בספרות ובתנ"ך, "היסטוריה אחרת", פרויקט רחפנים משותף במג'דל כרום) ופרויקט "ביוחקר ברשת" בכיתה י"ב. את הפרויקטים הציגו בהצלחה רבה התלמידים, שהפגינו עניין והעמקה והשאירו על הפורום המכובד רושם חזק של למידה "אחרת".
בנוסף, למדנו על תוכניות ביה"ס בכל הקשור למפגשים של ערבים-יהודים, תוכנית שמוביל אהוד יפרח בבית ט'-י'. השנה הכפיל ביה"ס את הפעילות לעומת השנה שעברה: בשכבה ט' נפגשו 2 כיתות (מתוך 12) לסדרה של 4 מפגשים עם כיתות מקבילות במג'ד-אל-כרום, מפגשים שעסקו באמנות ובשיח. בכיתה י' תכלול הפעילות סדנה של יומיים ל-50 תלמידים (מתוך 320).
בנוסף מתקיימת פעילות משותפת בנושא טכנולוגי במרכז היהודי-ערבי "מונה" במג'ד-אל-כרום. בפעילות השנה שותפים 8 תלמידי פיזיקה משכבה י' עם תלמידים מכרמיאל, ממג'דל כרום ומדיר אל-אסד בפרויקט רחפנים משותף. לפני כחודש נפתחה קבוצת רובוטים משותפת ראשונה עם תיכון סלאמה. הקבוצה מונה 10 תלמידים מכיתות ט'-י' מעל-יסודי משגב עם 4 תלמידות שכבה י' מאורט סלאמה. הכוונה היא להמשיך ולהרחיב את שיתופי הפעולה על מנת לזמן ליותר תלמידים מפגשים חשובים אלו.
הביקור בעל-יסודי משגב  אִפשר למנהלי בתיה"ס היסודיים במשגב להכיר יותר מקרוב את העשייה החינוכית, כחלק מבחינת תוכניות המעברים בין המסגרות החינוכיות במשגב – הן בהיבט של התכנים והן בהיבט של המיומנויות.
 
לסיכום, משתתפי הפורום התוודעו לעבודה חינוכית רבה ומגוונת שנעשית עם כל הלב , תוך כדי השקעת חשיבה עמוקה של אנשי חינוך איכותיים, מה שנתן תוקף לדברי אמיר הרפז, מנהל העל יסודי: הם הכירו איים של למידה, הוראה והערכה אחרת, איים שאנחנו מקווים שילכו וירבו בעל יסודי ובבתיה"ס האחרים שלנו.
אני בטוחה שכל אחד מהמשתתפים יצא עם מחשבות ועם חיבורים לעשייתו בביה"ס שהוא מנהל.
קטגוריה: 

הוסף תגובה

randomness