כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

נועה צוק על תהליך בינוי קמפוס משגב

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 22.02.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 הפעם, נעדכן לגבי תהליך בינוי קמפוס משגב.
בעקבות הקמת שני בתיה"ס החדשים, ניתנה לנו ההזדמנות לבינוי חדש.
מאחר שהזדמנות כזאת לא ניתנת בכל יום, אנחנו מרגישים אחריות גדולה לבנות טוב ונכון מבנים שיתאימו ככל האפשר לצוותים החינוכיים ולקהילת התלמידים.
מיקי וייסמן, מנהל תקציב ומנהל באגף החינוך אחראי על התהליך. ביקשתי ממנו לכתוב על כך, ולהלן דבריו.
 
בניית קמפוס משגב – תהליך מורכב / מיקי וייסמן
המועצה בכלל ואגף החינוך בפרט, נמצאים בתנופת בניית מוסדות חינוך – מגני ילדים ועד לקמפוס משגב. בניית גן ילדים ובי"ס הנו תהליך מורכב הדורש תיאום בין גורמים רבים במועצה, במוסד החינוכי (צוותי המורים), בין התושבים ועם משרד החינוך. בניית קמפוס, כפי שאנו עושים כאן במשגב, הנו תהליך מורכב אף יותר, תהליך המצריך תיאום בין הגורמים השונים תוך התחשבות במצב הקיים, בבתי"ס פועלים ובמבנים אשר מציבים עובדות בשטח, עובדות שיש להתחשב בהן בתכנון ולהתאימן לתוכנית החדשה.
אנסה לתאר מה נעשה עד היום תוך מתן תמונה כוללת על תהליך כולו.
 
הנפשות הפועלות
החשיבה על מבנה הקמפוס מתבצעת במספר מעגלים:
  • מעגל הציבור הרחב. כינסנו את הציבור לשני מפגשים פתוחים עד כה: הראשון – כשעוד נבחן רעיון הפיצול, והשני – לבחינת דילמות מרכזיות בתכנון הקמפוס
  • צוות היגוי רחב הכולל את ראש המועצה, מנכ"לית המועצה, מנהלת אגף החינוך וועדת חינוך. חברי הצוות נפגשים מעת לעת לקבל עדכונים, לבחון דילמות שעולות ולהמליץ לגבי התקדמות הפרויקט
  • סבבי פגישות עם מורי בתיה"ס בכלל ועם הצוותים המקצועיים בפרט כדי לקבל תובנות לגבי הצרכים הפדגוגיים והתפעוליים של המגמות. זאת,  במטרה לבנות ולהתאים את הקיים)בצורה המיטבית לצרכי התלמידים והמורים
  • צוות מקצועי שבו משתתפים נציגים מהנהלת המועצה, מאגף הנדסה, מאגף חינוך ואדריכלי הפרויקט – משרד אדריכלים "יובתים". צוות זה נפגש פעם בשבוע ותפקידו לקדם את הליך התכנון ובמקביל את ההליך עם משרד החינוך. משרד החינוך הוא המאשר בסופו של יום את התוכניות ומתקצב את הפרויקט
נכון להיום, צוות האדריכלים הציג כבר מספר חלופות ומתקדם בתכנון פרטני של הקמפוס, תוך קבלת משובים מהצוותים השונים המפורטים לעיל.
 
הדילמות
הדילמות המרכזיות שעלו לאורך הדרך היו:
         א.         חלוקה פיסית לפי 3 בתי"ס 6 שנתיים או לפי שכבות
         ב.         שילוב כתות בי"ס לחינוך מיוחד בבתיה"ס האחרים
          ג.          אלו פונקציות יהיו משותפות ואלו מופרדות
         ד.         מיקום מרכזי הדעת המשותפים ואופיים – טכנולוגיה, אגרו-ביולוגיה, אמנות ויצירה
         ה.         אופי, גודל ומיקום מרחבי התכנסות ולמידה חיצוניים
          ו.          גודל, מיקום ומספר אתרי אמפי  להתכנסות
          ז.          גודל, מיקום ואופי "כיכר הכפר" שבה יוכלו כולם לפגוש את כולם
         ח.         קפיטריה אחת מרכזית ו/או גם קפיטריות בית ספריות
         ט.         ניצול נכון של השטח תוך מתן מענה להגדלת מספר מקומות החניה ונגישות להסעות
     והיו גם דילמות נוספות...
כל אלה – מתוך רצון שהתכנון הפיסי ייתן מענה הולם ומאוזן לשני הערכים המרכזיים שהחלטנו להגשים בקמפוס משגב:
  • שמירה על קהילת הבוגרים עם "זהות משגבית" אחת הכוללת גאוות יחידה וערכים דומים של מצוינות, חדשנות ותרומה לקהילה. לכן הוחלט שכל בתיה"ס יהיו על גבעה אחת ללא "חומות" ועם מקומות מפגש ומרכזי דעת ולמידה משותפים
  • יצירת מרחב אינטימי – מרחב שיאפשר לאנשי החינוך לקדם חדשנות פדגוגית ו"לראות כל ילד". לכן הוחלט על הפרדה ל-3 בתי"ס המנוהלים בנפרד והמגבשים את הייחוד הפדגוגי-חינוכי שלהם בחדרי מורים קטנים יותר
 
 
 
 
 
ההליך מול משרד החינוך
במקביל, כפי שציינתי, מתקיים הליך עם משרד החינוך. להלן תיאור ההליך בקצרה:
  • שלב ראשון בהקמת מוסד חינוכי, הנו ההכרה בצורך לאותו מוסד ובצורך למבנה. שלב זה כבר בוצע וקיבלנו את ההכרה
  • לאחר קבלת ההכרה בצורך, נדרשנו להעביר למשרד החינוך "טופס קרקע" שבו אנו הוכחנו שהקרקע שייכת למועצה ושהשטחים שבהם נבנה את הקמפוס מיועדים לבינוי מוסדות חינוך
  • משרד החינוך, לאחר בחינת ובדיקת מסמכים אלה, בונה פרוגרמה. במקרה זה מסתמכת הפרוגרמה על המבנים הקיימים כבר בקמפוס, ומתאים את הצרכים לבקשות שלנו. לא תמיד אנו "בראש אחד" עם משרד החינוך וכאן המקום למו"מ לצורך קבלת אישור למכסימום שטחים לבינוי. שטחים לבינוי = תקציב. זהו השלב שבו אנו נמצאים כרגע
  • עם קבלת הפרוגרמה, הרשות יכולה להתחיל בתכנון. אנו כבר התחלנו לתכנן בהתאם לצרכים שעלו מהשטח. התכנון נעשה תוך תיאום מלא עם הגורם הרלוונטי במשרד החינוך, עד לאישור התוכנית
  • משרד החינוך יחליט בשלב זה איך לתקצב את הפרויקט ובכמה שלבים
אנו תקווה שהליך זה יהיה קצר ככל שניתן, אך צריך להתחשב בדרישות החוק ובזמן הדרוש לקבלת היתרים, בזמן בינוי וכיו"ב.
אנו מייעדים ומפתחים קמפוס חינוך חדשני, שישלב רעיונות וגישות חינוכיות של המאה ה-21 על בסיס הקרקע המוצקה הקיימת כבר בביה"ס. קמפוס משגב יהיה מודל של שיתופי פעולה בין מרכזי דעת – מדעיים והומניסטיים כאחד. במתחם הקהילתי ירגישו כל התלמידים את השייכות למרחב חינוך גדול, ובה בעת, ייהנו מתשומת הלב האישית בלמידה ובחברה. 
אולי יעניין אותך גם