כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

כיווני התפתחות - השנה עוזרים לילדים להיות מאורגנים

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 17.09.15 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
על קשיי התארגנות אצל ילדיםשנת הלימודים החלה ואיתה החלה ההתמודדות שלנו, ההורים, עם התארגנות הבוקר של הילדים: התלבשות, צחצוח שיניים, הכנת ארוחת עשר – אלו הן רק חלק מהמשימות היומיומיות שאותן נדרשים לבצע הורים וילדים בכל בוקר.
התמודדות זו עלולה להיות מתסכלת ומתישה – הן להורים והן לילד, כאשר לילד יש קשיי התארגנות או כאשר ישנו הורה עם קשיי התארגנות.
 
מהי התארגנות?
התארגנות מוגדרת כיכולתו של האדם לארגן את מחשבותיו על פי סדר מסוים. סדר זה שיאפשר לו לבצע פעולות ברצף נכון של שלבי עבודה ובתזמון מתואם. בכך תורמת יכולת ההתארגנות לאיכות חיים, לתפקוד עצמאי ולהשתתפות בבית ובקהילה.
מכאן שתהליך ההתארגנות אצל האדם הנו פנימי-מחשבתי, ואילו התוצאה של התהליך מתבטאת בסביבה או בהתנהגות החיצונית.
יכולת התארגנות אצל ילדים הִנה בסיס חשוב ללמידה והיא בעלת השפעה נרחבת על כל תפקודי היומיום – בבית, בגן ובביה"ס. כמו כן היא משפיעה על הדימוי העצמי של הילד ועל המשחק החברתי שלו.
 
כיצד מזהים קשיים בהתארגנות?
אצל ילד או מבוגר עם קשיים בהתארגנות נוכל לראות ביטויים חיצוניים כמו: איחורים ולחץ בזמנים, שכחה ואיבוד של חפצים, קושי בהתמדה במשימות, קושי לסיים מטלות ולעמוד בהן, קושי בשמירה על סדר וארגון של הסביבה, ביצוע לא יעיל של משימות. 
כאשר ילד אינו מצליח לשמור על ארגון וסדר, הקשיים עלולים לנבוע ממקור קשבי, רגשי, מוטורי או קוגניטיבי, ולעיתים הקושי נובע מספר מקורות יחד.
למעשה, כאשר קיים קושי בהתארגנות, חוסר הארגון אינו בשליטתו של הילד ופעמים רבות ההורים אינם מודעים לקושי ולכן נותנים פרושים מוטעים להתנהלותו של הילד, כמו: "הוא עצלן... מפונק... לא אכפת לו", וכד'.
 
האם ניתן לשפר מיומנויות התארגנות?
ראשית חשוב לדעת ששינוי הרגלי פעילות והתנהגות הם תהליכים הדורשים זמן, תרגול ועקביות, לכן חשוב לתת לעצמכם ולילד את הזמן הדרוש להסתגלות.
פעמים רבות ילדים החווים קשיי התארגנות נולדו להורים שגם הם חווים קשיי התארגנות. הורים אלה  יתקשו לעזור לילדם להתארגן מכיוון שהם בעצמם אינם יודעים כיצד לעשות זאת.
אין לצפות כי ילד בעל קשיים אלו יהפוך למסודר ומאורגן בן לילה. למעשה, ייתכן כי לעולם לא יהיה מאורגן, אך המטרה היא ללמדו אסטרטגיות שיעזרו לו להתמודד עם קשיי הארגון, יפחיתו את התסכול ויעזרו לו בתפקודי היום יום ובניהול זמן תקין.
 
אז מה עושים?
1. מערבים את הילד בתהליך ומסבירים לו את המטרה. בכך הופכים אותו לשותף ולאחראי.
2. מחליטים ביחד על קושי אחד הקיים בבית ומתמקדים בו. זה יכול להיות קושי בהתארגנות הבוקר, קושי במקלחת הערב, התארגנות בזמן האוכל, בסידור הילקוט וכד'. מחפשים ביחד אסטרטגיה מתאימה ויעילה לעקיפת הקושי ופועלים בהתאם לה באופן עקבי יומיומי.
לא נעבוד על מספר קשיים ביחד מכיוון שכך סיכויי ההצלחה נמוכים. כמו-כן, עדיף להתחיל מקושי שההצלחה בו היא בטוחה. לאחר שהילד יחווה תחושת הצלחה, תעלה המוטיבציה שלו ותשפיע ישירות על המשך התהליך.
3. מעודדים את הילד על הצלחות לאורך הדרך. העידוד יהווה דרבון להמשיך בתהליך.
 
להלן מספר אסטרטגיות שניתן ליישם בבית:
1. קשיים בהתארגנות הבוקר:
·         הכינו רשימה של רצף הפעולות שעל הילד לעשות כשהוא מתעורר בבוקר. אם תוסיפו ציור ליד הכיתוב זה ימחיש לילד טוב יותר מה עליו לעשות ויהווה תמיכה חזותית פשוטה וברורה לרצף. חשוב שהכיתוב יהיה קצר וברור. את הרשימה תלו במקום מרכזי ובולט בבית. עברו עם הילד מספר פעמים על הפעילויות ועל הסדר שלהן על מנת שיפנים את הרצף הנכון (קימה מהמיטה, הליכה לשירותים, צחצוח שיניים ושטיפת פנים, התלבשות וכו'
·         קבעו תפריט שבועי קבוע לכריך בבוקר, ביחד עם הילד. בכך תיחסך מכם ההתעסקות בבוקר סביב ההחלטה מה לשים בכריך, ובו בזמן תישמר תחושת השליטה והוודאות של הילד
·         הנחו את הילד לארגן מה שאפשר בערב שלפני ולא בבוקר:בגדים, ילקוט, לבנות – אביזרי שיער וכד'
·         סגרו טלוויזיה, מחשב וכל מה שמסיח את הדעת בזמן ההתארגנות. טלוויזיה יכולה לשמש גמול על התארגנות מהירה בבוקר, אך רק במידה שהילד מסוגל לעשות את המעבר מהטלוויזיה ליציאה לגן או לביה"ס ללא קושי
·         תלו בבית/ בחדר שעון מחוגים (ולא דיגיטלי) ולמדו את הילד לעקוב אחרי הזמן, ולהתנהל לפי פרקי זמן (להתלבש עד 7.30, לאכול עד 7.45, שיעורי בבית עד 16.30 וכד')

2. קשיים בהתארגנות במטלות לימודיות:
·         סידור ילקוט וקלמר - חשוב שהילד יידע לסדר לבד מערכת אך לא תמיד הוא מסוגל לכך. ניתן לאמנו על ידי משחק של הוצאת כל תכולת התיק והחזרה מסודרת ביחד על פי סדר קבוע: תא לספרים, למחברות, לקלמר ולאוכל. אותו הדבר ניתן לעשות עם הקלמר ותכולתו. לאחר מספר חזרות כאלו הילד יפנים את הארגון הנכון. ניתן גם להצמיד לקלמר פתק קבוע עם התכולה שצריכה להימצא בתוכו. כך, בסיום כל יום לימודים, יוכל הילד לוודא שכל ציוד הקלמר חזר לתוכו
·         הדבקת מערכת שעות הלימוד השבועית על גבי השולחן בביה"ס – הדבר יעזור לילד להתארגן לפני השיעור, להוציא מהתיק או מהארונית את החומר הנדרש, לפני שהמורה נכנסת לכיתה
·         להסביר לילד בבית מספר פעמים את כללי ההתארגנות בתוך המחברת – כיוון הפתיחה, שוליים, רווחים, זיהוי השורות (ולדאוג שיעבדו איתו על כך גם בכיתה)
 
לסיום, קשיי התארגנות אצל ילדים היא תופעה שכיחה וניתן לזהותה בגיל מוקדם ובכך להקל את ההתמודדות. התערבות מתאימה בבית, בגן ובביה"ס יכולה לצמצם את חוויית התסכול של הילד והוריו ולשפר משמעותית את איכות החיים.
שתהיה לכולנו שנה טובה ומאורגנת!
 
אולי יעניין אותך גם
מי לה סי תחרות לכלי נגינה מס' 4
על קשיי התארגנות אצל ילדים
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הסמנ"כל לבינוי ולפיתוח תמיר בן משה ומנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ערכו היום ביקור במערכת החינוך במשגב כאורחי המועצה
על קשיי התארגנות אצל ילדים
ארוחה חמה במסגרת תכנית ההזנה המשותפת למשרד ולרשויות
על קשיי התארגנות אצל ילדים
פותחים את השנה בתוכנית "עמיתי דילר" של "שותפות ביחד כרמיאל – משגב - פיטסבורג"
על קשיי התארגנות אצל ילדים
'יום המורה' תשע'ט להוקרת רבבות עובדי ההוראה
על קשיי התארגנות אצל ילדים
צפון : מעצימים את ערך המצוינות והחשיבה ההמצאתית בפריפריה הגיאו –חברתית
על קשיי התארגנות אצל ילדים
משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור
על קשיי התארגנות אצל ילדים
תלמידים מכרמיאל ומשגב השתתפו בתחרות יצירה המרכז ללימודי השואה בפיטסבורג
על קשיי התארגנות אצל ילדים
גיא בר חיים בת ה-18 ילידת העיר מככבת בימים אלה בפרוייקט שיצא נגד האלימות ברשת
על קשיי התארגנות אצל ילדים