כותרת
> C;
1/1
חדשות משגב

בוליביה בשחר עידן חדש – רווחי ענק מהפקת הגז

משגב | פורטל משגב חדשות משגבפורסם: 09.08.15 , 09:35ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 בוליביה, ארץ כפרית, עולם שלישי, 10 מיליון תושבים, רובם עניים, אינדיחנוס ומסטיזוס. חלקה מדברי, חלקה ג'ונגל וחלקה רמות גבוהות בין רכסי האנדים התלולים. ארץ שבה התל"ג כ-17 ביליון דולר, ממנו נהנית האריסטוקרטיה הלבנה השלטת ומשקיעי חוץ. את המוצא לים הפסידה לצ'ילה במלחמה כושלת בסוף המאה ה-19, מאז נותרה מנותקת, מפגרת וממורמרת. בוליביה, מדינה שבמשך שנים רבות כל כך נוצלה על ידי שכנותיה ועל ידי חברות זרות. בקיצור, "ברוך" אחד גדול.
ממשלות בוליביה הפריטו מאז שנות 1980 כמעט כל גוף שניתן למכירה, כולל מפעלי המים ומערכת הביטוח הסוציאלי. מבחינתו של אזרח הבוליביאני, ההכנסה לנפש קטנה מזו שהייתה לפני 30 שנים, דבר המותיר שני שלישים מהאוכלוסייה מתחת לקו העוני.
לבוליביה יש עתודות גז טבעי שהן השניות בגודלן בדרום אמריקה, אולם ממשלת בוליביה הפריטה בשנות ה-90 את חברת הנפט הלאומית במסגרת מדיניות "נאו-ליברלית ומכרה זיכיונות לנפט ולגז לחברות זרות, כגון בריטיש גז, פטרובראז (ברזיל), רפסול (ספרד) ו-Bhp (חברת מכרות אוסטרלית). ההפרטה נעשתה במחירים מגוחכים שהשאירו כ-18% בלבד לקופת המדינה. במשאל עם שנערך בשנת 2004 הוסמכה הממשלה להחזיר את אוצרות הטבע לידי המדינה וליטול את השליטה על משאבי הנפט והגז.
הנשיא אוו מוראלס התבסס על ארגונים עממיים שבהם מאוגדים המוני העם. אלה גופים מאורגנים בעלי תרבות יציאה לרחוב על מנת להיאבק על זכויות אזרחיות, מאבקים שהשביתו את המדינה בהפגנות ענק ובחסימות דרכים בלתי מוגבלות בזמן, כפי שהתרחש לא אחת ב-30 השנים האחרונות. מוראלס מינף את הדרישה להעברת אוצרות הטבע של המדינה לידי תושביה, ותוך שימוש בגיבוי עממי נרחב זה, הוציא צו נשיאותי ברוח החוקה הבוליביאנית, המורה על פתיחת החוזים בתחום הגז והנפט וחידושם תוך הגדלת המיסוי (2006). כוחות הצבא תפסו את שדות הגז, ולחברות הזרות ששלטו על הפקת הגז ניתנו 180 יום לפתוח את החוזים למשא ומתן מחודש או לעזוב את המדינה (יש לציין כי הממשלה שילמה לחברות את מלוא השקעותיהן תמורת המניות שהועברו לידיה). למרות החששות כי משקיעים זרים יבטלו תוכניות השקעה ויתבעו את הממשלה, ולמרות איומים ולחץ בינלאומי להביא את הסוגיה בפני בוררות בינלאומית, בחרו חברות הנפט והגז הזרות להישאר במדינה ולהגיע להסכמה עם ממשלת מוראלס. 
ממשלת בוליביה התנערה באופן מוצלח ממדיניותה הניאו-ליברלית רבת השנים. השליטה בגז ובנפט הועברה לידי המדינה, חוזים חדשים נחתמו עם חברות שונות. המיסים שהוטלו על חברות האנרגיה הועלו ושיעור הכנסות המדינה מהפקת הגז והנפט עלה מ- 18% לכמעט 80% ומתעשיית הגז והנפט הוכפלו פי 9 (173 מיליון דולר ב-2002, 1.57 ביליון דולר ב-2007).
בוליביה מסוגלת כיום להפנות משאבים רבים יותר לפתרון בעיותיה הכלכליות והחברתיות. הישגו הגדול של מוראלס נובע מצעד נועז של שינוי מדיניות כלכלית, תוך הנעת גופים עממיים וקבלת תמיכתם, ולבסוף, מהסכמתם של משקיעי הגז הזרים לשלם את שיעורי המס החדשים ונכונותם להשקיע מיליארדי דולרים נוספים בתעשיית הגז.                                                
בוליביה בשחר עידן חדש, רווחי ענק מהפקת הגז.