כותרת
> C;
1/1
לימודים

חינוך משגבי בדיאלוג - תהליך הקמת בי"ס על יסודי נוסף במשגב (מאת נועה צוק)

משגב | פורטל משגב לימודיםפורסם: 10.06.15 , 10:41ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
·         מהן הסיבות להחלטה להקים בי"ס חדש? הרי גם כך התלמידים מחולקים לבתים, וכל בית מחולק לשניים?
ביה"ס הגיע להיקף של 1,900 תלמידים (והוא אף צפוי להגיע תוך כמה שנים עד 2,400 תלמידים). במצב כזה, מומלץ לפתוח בי"ס חדש. כך מתאפשר למנהל ולצוותו קשר הדוק יותר ויומיומי עם התלמידים, יש יותר שליטה ארגונית ופדגוגית  ויותר היכרות בין כלל מרכיבי ביה"ס. משרד החינוך הכיר בכך מניסיון במקומות אחרים, ולכן נתן אישורו להקמת ביה"ס החדש. בשורה התחתונה המרכיב הקריטי ביכולת להגיע למצוינות ולחדשנות בחינוך הם המחנכים והמורים. בבי"ס קטן יותר הסביבה הניהולית, הארגונית והמקצועית המקיפה את המחנכים והמורים מאפשרת להם להביא את עצמם יותר לידי ביטוי, לצמוח, להתקדם, לחדש וליזום.


·         מדוע בחרה המועצה לבנות את ביה"ס החדש, בסמוך לקיים, על אותה גבעה?
בכל שינוי חייבים לבחון מהן העוצמות של המערכת ולעשות את המיטב כדי לא לפגוע בהן. בעיני הבוגרים, התלמידים, ההורים וגם גורמי חוץ, העוצמה הגדולה של משגב היא קהילת התלמידים והבוגרים המאוחדת ומלאת הגאווה במותג "משגב". בתשובה לשאלה מאיפה אתה, יענה הבוגר "אני ממשגב" ולא יציין את שם היישוב. תלמידי כיתות ו' צמאים לצאת מבועת ביה"ס היסודי האזורי ולהכיר את שאר תלמידי המחזור מהיישובים המרוחקים יותר. זו הייתה הסיבה המרכזית להחלטה על הקמת שני בתיה"ס בקמפוס אחד ובהמשך – גם לא לחלק את שני בתיה"ס לפי יישובים.
מעבר לכך, מאפשר לנו מהלך כזה לאגם משאבים חינוכיים של שני בתיה"ס, כגון: חממה פדגוגית, תשתית ספורט, היסעים. עוד סיבה מרכזית: להקל על בעיית חציית ילדי היישובים בין שני בתי"ס מרוחקים, לאחר עשרות שנים של מסורת שלפיה כולם נוסעים למרכז חינוך אחד. לאלה יש להוסיף את התוכנית לשלב בתוך הקריה את החינוך המיוחד כבי"ס בתוך קריה של שני בתי"ס על יסודיים.

 
 
·         האם שני בתיה"ס יהיו נפרדים לחלוטין? האם לא תהיה בעיה של שליטה כשיש שני מנהלים, הנהלות נפרדות, באותו המתחם?
יהיו שני בתי"ס על יסודיים שש שנתיים, ולכל אחד מנהל/ת. ביה"ס החדש ייבנה כך שיהיה מובחן גיאוגרפית מהקיים. יחד עם זאת, תיבנה מערכת ארגונית מתאמת ומתכונת של שיתוף ושל תיאום בין השניים, כולל בעניין השליטה והתנועה בין בתיה"ס. המתכונת תיבנה ביחד, בין שני הצוותים. מצב כזה שבו שני בתי"ס סמוכים וגובלים אחד עם השני, איננו חדש, וקיים במקומות רבים בארץ – קריות של חינוך.
 
·         מה יקרה עם המגמות והמסלולים בתיכון? האם מובטח לכל תלמיד שיהיה אותו מבחר כמו היום? האם תלמידים יוכלו לעבור מתיכון אחד לשני?
הרעיון הוא להגדיל את מבחר המגמות והמסלולים עם הקמת ביה"ס החדש. במידה שיהיה מצב שבו עבור תלמיד מסוים המגמה שהוא חפץ בה נמצאת בביה"ס השני, הוא יוכל לעבור אליו. כמו כן, הכוונה היא ששני בתיה"ס יאמצו את הרעיון של בלוק לימודי משותף באותן שעות. כשזה יקום, יוכל כל תלמיד משני התיכונים לבחור באחת המגמות, ללא קשר להשתייכותו לביה"ס הקיים או החדש.
 
·         האם הקמת בי"ס חדש לא תיצור תחרות בין השניים, עם כל ההשלכות שיש לזה?
תחרות תהיה מן הסתם. השאלה היא אם תהיה תחרות חיובית או שלילית. לצורך כך, הוחלט על יצירת מערכת ארגונית מתאמת שתפקידה המרכזי יהיה לוודא שבתיה"ס פועלים בשיתוף פעולה, מייצרים סינרגיה בכל מקום שניתן לעשות זאת ויוצרים איזון בין המערכות. אנחנו גם מצפים שכל אחד מבתיה"ס יפתח את הייחודיות שלו, וכך נוודא שהתחרות תהיה מפרה ובונה ולא שלילית.
 
·         מהו לוח הזמנים להקמת ביה"ס החדש?
ביה"ס ייפתח בשעה טובה בספטמבר הקרוב, עם שכבת כיתות ז'.
נבחר מנהל – ד"ר אסף מצקין, שכבר החל בהיכרות ובראיונות עם מורים להרכבת צוות המורים והמחנכים של המחזור הראשון (כולל אנשי צוות מתוך ביה"ס הקיים). ביה"ס יצמח במשך 6 השנים הקרובות, עד סיום המחזור הראשון, בשנת תשפ"א. הבניין שבו ישכון ביה"ס יתחיל להיבנות במהלך השנה הקרובה.

 
 
·         ייתכן שהבן שלי ילמד בביה"ס החדש. היכן יהיו הכיתות (הרי לא התחילו לבנות)?
ראשית, הקמפוס הנוכחי יכיל גם בשנת הלימודים הראשונה את אותו מספר תלמידים פחות או יותר. על כן, מבחינה פיסית אין בעיה לתפעל את ביה"ס החדש. לקראת שנת הלימודים הקרובה, הקצֵינו את מבנה החטגר בעזרת הנהלת בית הספר הקיים. מבנה זה יהיה משכנה של שכבת כיתות ז' המיועדת, וכן של ההנהלה ושל חדר המורים של ביה"ס החדש. המתחם הזה יוכן ויותאם מראש, כך שיהווה בית ראוי ונאה לתלמידים ולמורים.
 
·         לאחר שתתבצע החלוקה של בוגרי ו', האם תהיה לי אפשרות לערער, במידה שנמצא שמתאים יותר לילדינו להיות בבי"הס השני?
תהליך חלוקת התלמידים נעשה במידה רבה על פי בקשות התלמיד להיות עם חבריו. קריטריון זה הוא אחד המובילים בחלוקה שאנו מבצעים, כדי לאפשר לכל תלמיד הסתגלות ותחושה טובה. בנוסף, אגף החינוך מאפשר בקשות העברה, בדומה לזה שברישום לכיתות א'. יש לך הזכות לפנות בהליך בקשת העברה אל אגף החינוך, באימייל .
 
·         האם מובטח שבביה"ס החדש יתאפשרו לבת שלי לימודי 5 יחידות מתמטיקה, פיסיקה וכל מקצוע המתאפשר כיום?
כן. שני בתיה"ס נבנים כבתי"ס שווים בהיקף, ברמת הלימודים, בהיצע מקצועות הליבה, מקצועות המדעים, מקצועות ההומניסטיקה ומקצוע האנגלית. כפי שציינו, אנו אפילו שואפים להגדיל את ההיצע, באמצעות שיתופי הפעולה בין שני בתיה"ס.


·         האם אתם מתכננים ייחודיות כלשהי לאחד מבתיה"ס , או לשניהם? למשל, אחד מהם לאמנויות?
כשבחנו מהן ההזדמנויות ומהם האיומים שטומן בחובו המהלך של פיצול התיכון, הגענו למסקנה שהאיום המשמעותי ביותר הוא יצירת מצב שבו יהיה בי"ס אחד גדול שייחשב כ"מוצלח" ואחר קטן יותר שייחשב כ"פחות מוצלח". לאור זאת הבנו שלא יהיה זה נכון להגדיר מראש ייחודיות חד משמעית ומקובעת לכל בי"ס, אלא שיש לתת למנהל ולסגל החינוכי לפתח עם השנים את הייחודיות החינוכית-פדגוגית שלהם. כך נוכל לשמור לאורך שנים על בתי"ס איכותיים ומאוזנים.

 
 
·         האם זה נכון שהמועצה ומשרד החינוך מתכננים הקמת בי"ס שלישי לחינוך מיוחד, באותו המתחם?
התוכנית המתגבשת במשרד החינוך ובמועצה היא להסב את כיתות החינוך המיוחד הקיימות כיום לבי"ס בעל הכרה נפרדת, עם סמל מוסד והנהלה משלו. על פי התוכנית, כיתות החינוך המיוחד נשארות במקומן, כשהן משולבות בקריית החינוך. ההכרה הנפרדת תביא משאבים נוספים לתלמידי החינוך המיוחד, ניהול מקצועי נוסף, חדרי סדנאות מותאמים ועוד.
 
·         הבן שלנו יגיע אולי לכתת מב"ר או אתגר, מכיתה י'. האם שני בתיה"ס יציעו את אותו המסלול?
כפי שהסברנו לעיל, שני בתיה"ס יהיו שווים מכל היבט. יוצא מכאן שיהיה שוויון גם בכיתות התמיכה ובאמצעי התמיכה בתלמידים מתקשים ובעלי לקויות למידה. מדי שנה יוחלט כמה כיתות כאלה יש לפתוח וכיצד, בהתאם למספר התלמידים המיועדים למסגרות אלה. כל זה תוך שמירת השוויון בין בתיה"ס במבט רב שנתי.
 
  • האם גודל הכיתות יקטן עם הקמת ביה"ס החדש?
כוונת המועצה היא להקטין ככל שניתן את הכיתות. על בסיס תקנות משרד החינוך ועל בסיס היכולת שלנו לשלוט במספרי התלמידים בכל אחד מבתיה"ס, ניתן לומר כמעט בוודאות מוחלטת שבכל מחזור של שני בתי"ס, תהיה כיתה אחת נוספת, יחסית למצב שבו היה בי"ס אחד, וזה יאפשר, כמובן, את הקטנת מספר התלמידים בכיתה. מעבר לכך ברור שיש משמעות לכך שהסביבה הארגונית והניהולית המקיפה את התלמיד והמחנך היא קטנה ואינטימית יותר.  
 
·         האם מוכרת תופעה כזו של בניית בתי"ס על יסודיים אחד ליד השני?
המושג "קריית חינוך" קיים במקומות שונים במגזר העירוני. ב"קריית חינוך" יש מספר תיכונים שש שנתיים או מספר חטיבות ביניים המזינות תיכון גדול אחד. מה שייחד את "קמפוס משגב" תהיה העובדה שיש כאן קריית חינוך במגזר ההתיישבותי. זאת בשל הייחודיות שבמרכז הקהילתי-מנהלי שנבנה בעשרות השנים מאז הוקם גוש היישובים. ייחוד נוסף של הקמפוס יהיה השילוב של בי"ס לחינוך מיוחד במערכת והקמת מערכת ארגונית מתאמת שתפקידה יהיה לייצר שיתופי פעולה וסינרגיה בין בתיה"ס.
 
·         מדוע לא חולק ביה"ס לחטיבת ביניים ולתיכון נפרדים, כפי שקיים במקומות רבים בארץ?
חלוקה רוחבית אינה פותרת את בעיית השכבות הגדולות, הפועלות כיום בבתים דו שכבתיים. היא מונעת את היתרונות הגדולים שבחלוקה האורכית. חטיבת ביניים גדולה אינה מומלצת בכל מקרה. אנו רוצים ליצור שתי חטיבות, קטנות יחסית, מחוברות לתיכונים, מבחינת הרצף הפדגוגי והניהולי.
 
·         האם משגב תקבל משאבים רבים יותר עם המבנה החדש של קריית החינוך (כלומר שני על יסודיים ובי"ס לחינוך מיוחד)?
משאבי קריית החינוך כולה יגדלו, בשל גידול בתקנים של שעות הוראה ושל עובדי מינהלה. יש משאבים ותוכניות הניתנות לכל בי"ס – ממשרד החינוך, מעמותות וממקורות אחרים. בסך הכול, שני בתי"ס על יסודיים יקבלו יותר משאבים מבי"ס אחד גדול. כמו כן, אישור בי"ס חדש מזכה אותנו במשאבי בינוי נוספים ובתשתיות מוגדלות, לרווחת התלמיד והמורה.
 
·         האם יהיה שימוש משותף במשאבי בתיה"ס, כגון: ספרייה, מגרש ספורט וכו'?
יהיו משאבים משותפים ויהיו משאבים חדשים בהתאם לצרכי ביה"ס החדש. על כל משאב תתקבל החלטה בנפרד. זהו תהליך שיארך מספר חודשים. בין היתר ייבחנו תכנון מגרש ההיסעים והתאמתו, תפקיד הספרייה, הצורך בספרייה אחת או שתיים ועוד.
 
·         האם מדברים באגף החינוך ובוועדת החינוך על הכנסת חינוך מקצועי לבתיה"ס העל יסודיים?
אנו מכירים את הנושא, ובקרוב יתקיים דיון תהליכי משתף בנושא, דיון שבו נרצה גם לשמוע את דעות תושבים. יש קולות רבים התומכים ברעיון, ומצדדים בשילוב חינוך מקצועי-טכנולוגי בשני בתיה"ס . יצוין כי אנו נבחן גם חלופות המשלבות חינוך מקצועי עם לימודים לבגרות, וחלופות של חינוך מקצועי ברמה גבוהה. עוד יצוין כי משרד החינוך מעודד ומתקצב שילוב חינוך מקצועי לסוגיו.


·         כיצד תתבצע חלוקת התלמידים בין שני בתיה"ס?
כפי שפורסם, התקבלה החלטה על מיפוי אישי, לאחר שבין כל השותפים לתהליך עלה הרצון לשמר את חוויית החשיפה של הילדים לכלל בני המחזור מכל היישובים כחוויה קהילתית שלמה, אך תוך שמירת שכבות קטנות יישוביות באותו בי"ס.
כלומר, הוחלט ששכבות קטנות  ביישובים ימופו לאותו בי"ס ושכבות גדולות יפוצלו בין שני בתיה"ס. חלוקה כזאת מאפשרת לנו לאזן טוב יותר את שני בתיה"ס.
מאחר שהיו פניות מהיישובים הגדולים לבחינה חוזרת של ההחלטה, נקיים דיון נוסף ביום שלישי הקרוב – 26/5 בערב. תוצאות הדיון יתפרסמו עם קבלת החלטה (הבהרה: הדיון יתקיים לאחר סגירת העיתון והעברתו לדפוס, ולפיכך לא ניתן לפרסם את תוצאותיו בגיליון זה. נ"צ).

אולי יעניין אותך גם
מספרים ונתונים על הקורונה במחוז צפון
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
בצפון : מערכת החינוך מתיינת את יום הזכרון לעולי אתיופיה
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
בצפון: הקדמת שעת פתיחת הגנים, הפעלת הצהרונים והשקת מצעד הספרים
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
בצפון : מערכת החינוך חוזרת ליום האחרון של למידה באופן מדורג, ללא מסיכות
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
'אני מאחלת לכולנו הצלחה רבה לקראת השבוע המשימתי
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
נשנושבועי - פרשת בהר בחוקותי
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
בצפון : נערכים לפעילות החינוך הבלתי פורמאלי
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
בצפון: מדריכים ובנות שירות לאומי מסייעים בהשלמת כוח בהוראה במוסדות החינוך
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב
במחוז הצפון ממשיכים בתכנית החזרה ההדרגתית לשגרה שאושרה על ידי הממשלה :
 תשובות לשאלות שנשאלנו בעניין תהליך העל יסודי משגב