כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

עתיקות בחדשות וביניהן - מבצע "שושנה" – הפשיטה על הכפר קיביה (15-14 באוקטובר 1953) והשלכותיה על הסכסוך הערבי-ישראלי (חלק ד') (מאת ד"ר ישראל בן דור)

משגב | פורטל משגב תרבות ופנאיפורסם: 21.05.15 , 11:15ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 בישיבת הממשלה, ב-18 באוקטובר, מתחו משה שרת, משה חיים שפירא (הפועל המזרחי – שר הסעד והדתות) ופרץ נפתלי (מפא"י, שר החקלאות) ביקורת קשה על הפעולה. משה חיים שפירא השווה את הפעולה לטבח בדיר-יאסין במלחמת העצמאות. הוא טען שהיישוב היהודי מתנגד לכל תגובה חסרת אבחנה הגורמת למות חפים מפשע וטען שגם אז, למרות המצב הקשה, הוקיעה הנהגת היישוב את הפעולה. יתר השרים הכירו בצורך לבצע את הפעולה אך הסתייגו במידה מסוימת או הביעו צער על הריגת נשים וילדים ומהדרך שבה אושרה הפעולה.
הרמטכ"ל, רא"ל מרדכי מקלף, הסביר כי מדובר בכפר גדול ובו יותר מ-1,000 תושבים וכי לא ניתן היה לבדוק מי נמצא בכל בית. גם משה שרת, שהצר על שפך הדם, סבר כי ייתכן שבחשכת הלילה לא היה ניתן למנוע את הפגיעה.


שרת סקר בהרחבה את ביטויי ההסתייגות החריפים של בריטניה ושל ארה"ב מן הפעולה בקיביה. בן גוריון הורה לשרים שלא להזכיר את צה"ל בקשר לפעולת קיביה, מכיוון שמדובר ביחידה מיוחדת, יחידה שבעיניו לא הייתה חלק מהצבא. הוא הורה להם לומר שהמתיישבים בגבולות החליטו לנקום באויביהם. שרת טען לעומתו שישראל צריכה לקחת אחריות ולהביע צער על תוצאות הפעולה. לבסוף קיבלו כל השרים, כולל שרת, את הצעתו של דוד בן גוריון להטיל את האחריות על תושבי הספר ולהכחיש את דבר קיומה של מסגרת צבאית שמסוגלת לבצע פעולה כזו. אפילו שרת, בשיחה עם הממונה על שגרירות ארה"ב, הגן על העמדה הרשמית וטען שגם האמריקנים היו מגיבים כך אם כנופיות בגבול עם מקסיקו היו פורצות לשטח ארה"ב.
ב-19 באוקטובר, בנאום בקול ישראל, דיבר בן גוריון על ההסתננות ועל הפעולות שנועדו לשבש את החיים בארץ ולהופכם לבלתי נסבלים. הפעולות בוצעו על ידי הפליטים הערבים, ומדינות ערב ניצלו את מצוקתם כדי לפגוע במדינת ישראל. בן גוריון הטיל את האחריות על כתפיהם של העולים מארצות ערב ועל ניצולי השואה, שחומשו ואומנו להגן על עצמם, אך לאחר הרצח ביהוד איבדו את השליטה העצמית ותקפו את הכפר קיביה. ממשלת ישראל הצטערה על שפיכת הדמים, אך כל האחריות הוטלה על ממשלת ירדן. בן גוריון טען שאף יחידה צבאית לא נערכה מבסיסה ואף יחידה מצה"ל לא ביצעה את הפעולה. העיתונים בארץ העדיפו להקטין את ממדי ההרג.
מדוע בחר דוד בן גוריון להשתמש בשקר מפורש, כאשר לא היה כל סיכוי לשכנע את העולם בנכונותו? רפי מן כתב בעניין זה:" מדוע בחר בן-גוריון, ולא בפעם הראשונה בקשר לפעולות התגמול, להציג לציבור בישראל עלילה כוזבת כזו? במקרה של קיביה ההתנערות הפומבית מאחריות נבעה בין היתר מהרצון שלא להחריף את היחסים עם בריטניה, שמחסותה ומסיועה נהנתה ירדן באותם ימים. אולי פעל בהשראתו של וינסטון צ'רצ'יל, שמייחסים לו את האמירה כי בעת מלחמה "האמת היא כה רבת ערך, שיש לגונן עליה באמצעות שומרי ראש של שקר" (באתר "העין השביעית").
המשך יבוא. 
איזור המבצע
איזור המבצע