כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

סוגיות משפטיות בחיי היום-יום - חג פורים שמח אבל גם בטוח

משגב | פורטל משגב תרבות ופנאיפורסם: 22.03.15 , 17:31ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 חג הפורים בפתח והוא מביא עמו כמובן המון שמחה ואושר לקטנים וגם לגדולים.
אולם בצדו של החג הנפלא הזה, יש שתי תופעות מסוכנות ומטרידות: האחת – שימוש בצעצועים מסוכנים, צעצועים שנמכרים ללא תו תקן. השנייה – קניית תחפושות הנמכרות לצרכנים ללא אישור רשמי המציין כי התחפושת עשויה מחומרים חסיני אש.
מנתונים בלתי רשמיים של משרד התמ"ת עולה כי מדי שנה, נפגעים ילדים רבים ממשחקים באמצעות נפצים למיניהן. לעיתים קרובות הפגיעות קשות, כגון: קטיעת איברים, כוויות בדרגות שונות, פגיעה בעור התוף, פגיעה בראייה, ועוד.
החוק אוסר מפורשות הן על קנייה והן על מכירת כל צעצוע אשר נכנס תחת הגדרת "צעצועים מסוכנים". אי ציות לכך מהווה עבירה פלילית לכל דבר.
 
מהו צעצוע מסוכן
צעצוע מסוכן הוא כל צעצוע שהשימוש בו עלול לגרום נזק גופני, לסכן את בריאות המשתמש עצמו או את הציבור, ומקביל לכך – עלול לגרום להטרדה או לבהלה של המצויים בסביבתו.
אחד השימושים הנפוצים בפורים הוא הנפצים. למרות שהם נראים תמימים, הם חומרי נפץ לכל דבר. חלקם נמכרים כלא חוקיים היות שהם מוברחים משטחי הרשות הפלסטינית.
מעבר לכך, גם צעצועים המעבירים זרם חשמלי, חזיזים, טילים, כדורי נפץ, אבקות, שריפות וזיקוקי דינור, כולם אסורים לשימוש ללא אבחנה.
 
אביזרים נלווים לפורים האסורים לשימוש
להלן רשימה של אביזרים שמכירתם והשימוש בהם הוגבלו בחוק ע"י משרד התמ"ת:
  • אקדח צעצוע היורה כדורי פלסטיק אסור לשימוש. האקדח עלול לגרום לחבלות חמורות ובלתי הפיכות לגוף
  • כל הצעצועים הדומים לכלי נשק אמיתיים – אסורים לשיווק 
  • על כל סוגי הזיקוקים להימכר באריזה מסומנת בעברית הכוללת הוראות שימוש ואזהרות
  • בעת רכישת אקדח פיקות יש לוודא כי על הקנה מותקן פקק בטיחות אדום. כמו כן, יש לוודא כי שם היצרן או היבואן מופיעים באופן ברור, וכי האקדח מסומן בהוראות אזהרה
  • כדורי עשן – רק כדורים מסומנים מותרים לשימוש
  • אסורים לשימוש: רקטות, זיקוקים גדולים, "נחש נפץ"
  • ספריי שלג – מותר לשימוש רק ספריי שמסומן עם מס' תעודת האישור של מכון התקנים
  • ספריי לשיער – מותר לשיווק רק אם המוצר נושא אזהרות והגבלת גיל השימוש לגילאי 14 ומעלה
  • איפור – צריך לשאת מדבקה של משרד הבריאות
 
רבים אינם מודעים לעובדה כי על פי חוק הצעצועים המסוכנים (התשמ"ז-1986), אין להחזיק, למכור או לעשות שימוש ב"צעצועים מסוכנים", לרבות זיקוקים או נפצים, שלא קיבלו היתר הפצה. אחזקה מסוג זה היא עבירה פלילית, אך גם המשתמש בצעצועים הללו נחשב כמי שעובר על החוק ודינו יכול להגיע (לפי סעיפי חוק העונשין) עד ל-4 שנות מאסר.
הדבר נכון גם לגבי הגשת כתב אישום פלילי כנגד ילד או נער אשר עשה שימוש בנפצים או בצעצוע אשר הוגדר כמסוכן ותוך כך גרם לפגיעה בילדים אחרים. ידוע לי כי הוגשו כתבי אישום רבים כנגד בני נוער צעירים, לאור פגיעות קשות שנגרמו כתוצאה משימוש בצעצועים כנ"ל.
 
הנחיות משרד התמ"ת לשימוש בצעצועי פורים
-          כל צעצוע המותר בשיווק ובמכירה חייב בסימון כחוק עם הוראות אזהרה בעברית ובצורה ברורה: שם היבואן, שם היצרן, כתובת ברורה, אופן השימוש והגבלות גיל
-          חל איסור לשחק בחזיזים, בטילים, בכדורי נפץ, בזיקוקי דינור, בכוורות, ברוגטקות, באקדחים וברובים הדומים לכלי נשק אמיתיים
-          קפצונים יש להשאיר תמיד באריזתם המקורית או בתיק, ולא בכיס המכנסיים. הם עלולים להתפוצץ כתוצאה מהחיכוך
-          חל איסור לכוון צעצועים מסוכנים לאזור הפנים. יש להפעילם רק במקומות פתוחים
-          מוצר שנרכש אצל רוכל שאינו מוכר בדוכן ברחוב, הנו מסוכן ואין להשתמש בו
 
תחפושות וכללים לרכישתן
עד לא מזמן היו נוהגים לתפור את התחפושות עבור הילדים ולהעבירן עם השנים בין בני המשפחה.
כיום, עם חדירתו של השוק הסיני לכלל תחומי חיינו, נעלמו התחפושות בתפירה אישית וצצו תחפושות במחירים שלעיתים קרובות, מחירן אינו עולה על מחירו של חוט התפירה של תחפושת ביתית. בשל כך רוב האנשים מעדיפים לרכוש תחפושת מוכנה ולעיתים אף לעשות בה שימוש אחד ויחיד, ובשנה הבאה רוכשים תחפושת חדשה לגמרי על פי רצון הילד.
בעת בחירת התחפושת יש לחפש בראש ובראשונה תווית בשפה העברית עם אזהרות היצרן, סימון של ארץ הייצור, שם היבואן וכתובתו ואישור של מכון התקנים.
גם בקניית תחפושת וגם בהכנת תחפושת ביתית, יש להקפיד על חומרים שאינם דליקים ולהימנע משימוש בצמר גפן, בנוצות טבעיות וביריעות פלסטיק.
בנוסף, רצוי לוודא שהתחפושת תהיה נוחה, לא הדוקה מדי לגוף ותאפשר גמישות ונוחות עבור הילד. אם יש מסכה לפנים, יש להקפיד על פתחי אוורור למניעת חנק.
 
לסיכום, חג הפורים בהחלט חג משמח, אולם שמירה על כללי הזהירות חשובה כדי למנוע פגיעות האופייניות לחג ותאפשר לנו להמשיך את שמחת הפורים.
 
פורים שמח ובטוח לכולם!

לקבלת ייעוץ משפטי, שאלות או פניות מצד הקוראים, ניתן לפנות אל עו"ד עופר הבר באמצעות הטלפון הנייד  054-355254 ו/או דואר אלקטרוני:  law@ohaber.co.il
 
אין בכתבה זו משום ייעוץ משפטי אישי והאמור בה אינו מהווה תחליף לכך והסתמכות על המידע כאן הִנה באחריות הקורא בלבד.
יובהר, כי זכויות היוצרים במאמר זה הנן של עו"ד עופר הבר וכי אין להעתיק ו/או לעשות במאמר כל שימוש ללא הסכמתו.